عامل حمله برلین؛ سمبل ضعف سازمان های امنیتی اروپا

به گزارش هیو بلاگ، عامل حادثه تروریستی حمله یک کامیون به بازارچه کریسمس برلین را که بعد از اقدام خود متواری شد و بعد از سه روز در ایتالیا هدف گلوله پلیس نهاده شد، می توان دلیلی بر ضعف سازمان های اطلاعاتی اروپا دانست.

عامل حمله برلین؛ سمبل ضعف سازمان های امنیتی اروپا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ارزون ایتالیا همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سال 2016 به زعم بسیاری رسانه های بین المللی سال ترور و ناامنی در اروپا بود. حملات تروریستی فراوانی در شهرهای بزرگ و مهم اروپایی رخ داد و قربانیان زیادی گرفت.

به باور بعضی کارشناسان، اروپا تاوان حمایت های خود از تروریست ها در غرب آسیا را می پردازد و بازگشت سلفی های تکفیری به کشورهای اروپایی احتمال حملات تروریستی و کشتار وحشیانه انسان های بیگناه را نیز افزایش داده است.

یکی از حملات تروریستی وحشتناکی که در اواخر سال 2016 رخ داد تا پفراینده ترورها در اروپا در این سال را تکمیل کند حادثه حمله یک کامیون به بازارچه کریسمسی در برلین در 19 دسامبر بود که منجر به کشته شدن حدود 12 نفر و تعداد زیادی زخمی شد.

یکی از بحث هایی که بعد از این حادثه تروریستی در رسانه ها مطرح شد موضوع بی کفایتی سازمان های امنیتی آلمان و اروپا در فرایند شناسایی و دستگیری عامل این حادثه تروریستی بود.

بلافاصله بعد از این حادثه تروریستی پلیس آلمان یک پناهنده پاکستانی را به عنوان عامل این حمله تروریستی دستگیر نموده و بعد از بازپرسی از او خاطرنشان کرد که فرد دستگیر شده عامل این حمله تروریستی نبوده است.

انتشار این خبر ترس و وحشت شدیدی را در بین شهفرایندان و در سراسراروپا حاکم کرد چرا که تعیین شد عامل اصلی این حمله تروریستی که یک پناهنده تونسی به نام انیس العامری بوده است همچنان متواری و مسلح است.

بعد از حدود سه روز کوشش فشرده سازمان های امنیتی اروپا برای دستگیری انیس العامری تروریست تونسی عامل حمله برلین، در یک درگیری مسلحانه در شهر میلان ایتالیا کشته شد.

اما بعد از بسته شدن پفراینده انیس العامری تازه بحث ها درباره ضعف سازمان ای اطلاعاتی اروپا در رسانه های مختلف داغ شد. این پرسش ها مطرح بود که انیس العامری که درخواست پناهندگی وی در آلمان رد شده بود چرا به کشور خود بازگردانده نشد؟ وی چطور با وجود کوشش فشرده سازمان های امنیتی اروپا توانست خود را به ایتالیا برساند و آنجا به صورت تصادفی و طی یک بازرسی، شناسایی و هدف گلوله پلیس قرار گیرد؟

بعد از این حادثه تروریستی هر کدام از مقامات و سازمان های امنیتی اروپا انگشت اتهام را به سمت دیگری گرفته و انتقادها از خود را رد کرد.

نخست وزیر فرانسه بعد از این حمله انتقادها مبنی بر اینکه انیس العامری توانسته به وسیله فرانسه فرار کند را رد نموده و گفت: اینکه ما هر مسافر را کاملا تحت کنترل قرار دهیم غیر ممکن است. آیا شما می توانید تصور کنید که شرایط در مرزها چگونه می گردد وقتی ما قرار باشد هر وسیله نقلیه را کنترل کنیم.

نشریه فوکوس در مطلبی نوشت: العامری با توجه به تحقیقات صورت گرفته بعد از حمله تروریستی برلین به وسیله هلند و فرانسه به ایتالیا سفر نموده است. محافظه کاران فرانسه و حزب افراطی در این کشور این انتقاد را وارد می نمایند که با وجود عملیات جستجوی فشرده وی چگونه توانسته است خود را به ایتالیا برساند.

خبرگزاری فرانسه نیز چندی پیش در خبری خاطرنشان کرد که انیس العامری مظنون حمله برلین، بین سال های 2011 تا 2015 مدت چهار سال به اتهام حمله آتش سوزی به مدرسه ای در ایتالیا زندانی بوده است.

العامری که تبعه تونس است بهار سال 2011 به جزیره لامپدوسا ایتالیا نزدیک سواحل شمال آفریقا رسید و بر اساس اعلام روزنامه استامپا در آن موقع اعلام شد نابالغ است درحالی که 18 سال سن داشت.

العامری در آن موقع بلافاصله به مرکز افراد نابالغ در شرق سیسیل منتقل شد. وی 24 اکتبر 2011 به همراه سه نفر از هم وطنانش پس از آتش زدن یک مدرسه بازداشت و به چهار سال حبس محکوم شد.

العامری در سال 2015 پس از خروج از زندان به مرکز تایید هویت در مرکز ایتالیا فرستاده شد و در آنجا حکم اخراج او از این کشور تصویب شد.

روزنامه بیلد آلمان نیز گزارش داد او چند ماه قبل از حمله تروریستی برلین کوشش نموده بود تا همدستانی را برای انجام حمله ای به کار گیرد.

با کنار هم قراردادن همه این وقایع می توان انیس العامری را به عنوان سمبل ضعف سازمان های اطلاعاتی اروپا ارزیابی کرد.

چندی پیش نیز یک پناهجوی سوری به نام جابر البکر که به اتهام ارتباط با داعش و تدارک برای اقدامات تروریستی وحشتناک در آلمان بازداشت شده بود در زندان خودکشی کرد که این حادثه نیز انتقادهای شدیدی را متوجه سازمان های امنیتی آلمانی کرد که چگونه این فرد خطرناک به راحتی توانست خود را در زندان حلق آویز کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1208

به "عامل حمله برلین؛ سمبل ضعف سازمان های امنیتی اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل حمله برلین؛ سمبل ضعف سازمان های امنیتی اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید