صنعت گردشگری اصفهان با حلوا حلوا کردن شیرین نمی گردد

به گزارش هیو بلاگ، خبرنگاران - گروه استان ها: استان اصفهان با داشتن حدود 22 هزار اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی، جزء استان های نخست کشور است و علاوه بر آن در حوزه صنایع دستی نیز صندلی بسیار مهمی دارد بطوریکه نزدیک به یک سوم رشته های صنایع دستی شناخته شده دنیا در این استان است.

صنعت گردشگری اصفهان با حلوا حلوا کردن شیرین نمی گردد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ویژه فروردین 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

اصفهان دارای جاذبه های متنوعی در حوزه گردشگری بوده و مقصد گردشگران زیادی اعم از داخلی و خارجی است که محدودیت منابع آبی برای کشاورزی و همچنین اشباع صنایع و عوارضی که بخش صنعت به دنبال دارد سبب شده تا همه فعالیت ها در اصفهان تا سال 1400 حول محور گردشگری حلال تعریف و برنامه ریزی گردد و بیش از گذشته به این صنعت پاک و درآمدزا، بها دهند.

با این حال هنوز طرح جامع تعیین و کاربردی به عنوان سند بالادستی برای این حوزه تدوین نشده است تا این حوزه را به سرمنزل مقصود هدایت کند.

محسن مصلحی مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در مصاحبه با مهر، بابیان اینکه ما بیش از 50 سال بدون طرح و برنامه در حوزه گردشگری کارنموده ایم و هنوز هم انجام می دهیم گفت: در دولت های قبل عمده طرح های جامع گردشگری ما توسط مشاوران شهرسازی تهیه شده و برای بیش از 15 استان کشور طرح جامعه گردشگری به عنوان یک سند جامع نوشته و تهیه شده ولی تا به امروز اجرایی نشده چون به صورت تخصصی تهیه نشده است.

این در حالی است که فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در مصاحبه با مهر، با اشاره به اینکه طرح جامع توسعه گردشگری کشور در حال تدوین بوده و طرح جامع گردشگری استان اصفهان نیز در آن دیده شده است می گوید: درگذشته مطالعاتی در حوزه گردشگری استان اصفهان صورت گرفته است ولی ارزیابی ننموده ام که این مطالعات توسط متخصصان حوزه گردشگری صورت گرفته و یا کارشناسان حوزه شهرسازی؛ اما این مطالعات حتماً به بازنگری احتیاج دارد چون امروزه مطالعات بایستی متناسب با شرایط و کاربردهای روز باشد و علت اینکه بسیاری از مطالعاتی که درگذشته در حوزه های مختلف صورت گرفته، اجرایی نشده این بوده است که بیشتر یک آنالیز توصیفی از شرایط موجود بوده است بدون اینکه راهکارهای مناسبی ارائه گردد.

در حال حاضر در این استان بسیاری از مسئولان مسائل استان برای گردشگران خارجی را کمبود هتل های چهار و یا پنج ستاره می دانند و تمام همت و کوشش خود را صرف ساختن هتل معطوف نموده اند چراکه معتقدند با فرایند افزایشی گردشگران خارجی، در آینده با کمبود مکان اقامتی برای گردشگران روبرو خواهیم شد؛ اما به راستی الزامات گردشگری و شهری همچون اصفهان که مقصد گردشگران زیادی است فقط و فقط به ساختن هتل باید خلاصه گردد؟

مصلحی در این خصوص عقیده دارد: اگرچه یکی از الزامات گردشگری در حوزه اقامت، هتل است اما سؤال های اساسی یک گردشگر در مقصد ازجمله امکانات اقامت، پذیرایی، اطلاع رسانی و جاذبه های گردشگری باید پاسخ داده گردد.

وی اضافه نمود: در شهر اصفهان جاذبه های گردشگری بالقوه فراوانی وجود دارد که این ها باید از بالقوه بودن به بالفعل تبدیل شوند و فرصت و انگیزه ای ایجاد کند تا گردشگران این آثار را از نزدیک مشاهده نمایند.

به گفته وی، در شهر اصفهان به غیراز میدان امام (ره)، مسجد جامع، باغ چهل ستون و پل های تاریخی که روی رودخانه زاینده رود بناشده است، جاذبه های گردشگری فراوان دیگری وجود دارد که باید به بالفعل تبدیل شوند.

مصلحی، وجود خدمات گردشگری همچون سرویس های بهداشتی را در محورهای تاریخی شهر اصفهان را ضروری می داند و دراین باره گفت: در تعطیلات نوروز، روزانه بیش از 100 هزار نفر در مجموعه میدان امام (ره) و آثاری که پیرامون این میدان تاریخی وجود دارد را دیدن می نمایند و به دلیل کمبود سرویس بهداشتی شاهد صفوف طولانی در این مجموعه هستیم که این زیبنده نیست درحالی که سرویس های بهداشتی عمومی باید به صورت پراکنده در نقاط مختلف این شهر و بخصوص در محورهای تاریخی ساخته گردد.

صندلی علم گردشگری

صنعت گردشگری بیشتر کشورها به صورت علمی و دانش بنیان مدیریت می گردد و کشورمان برای دسترسی به رتبه های برتر در سند چشم انداز راهی جز تغییر رویکرد از اقتصاد سنتی به دانش بنیان ندارد و بی تردید مهم ترین گام برای توسعه گردشگری حرکت بر اساس روش های علمی با پشتوانه دانش بنیان است.

مصلحی دراین باره گفت: در حوزه گردشگری دانش بنیان هیچ اتفاق خاصی در کشورمان رخ نداده است و در این رابطه هیچ کاری ننموده ایم و در حال حاضر گردشگری به شیوه سنتی و روش های ضمن خدمتی، مدیریت می گردد درحالی که در دنیای امروز گردشگری به یک علم تبدیل شده است و لذا تنها با حلوا حلوا کردن صنعت گردشگری شیرین نمی گردد.

وی اضافه نمود: تمام کشورهای در بخش های خدمات، پذیرایی، اقامت، حمل ونقل اطلاع رسانی به صورت علمی با یکدیگر رقابت می نمایند و هر کشوری که بیشترین رضایتمندی را برای گردشگران فراهم کند و بتواند سؤالات گردشگر را پاسخ دهد، به طورقطع آن کشور به عنوان یک مقصد برای گردشگران تبدیل می گردد.

مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اگر بخواهیم در حوزه گردشگری ورود کنیم ابتدا باید در حوزه تحقیقات علمی، پژوهش های علمی، فراوری منابع انسانی به صورت علمی گام برداریم و سپس بسترهای لازم در بخش های اقامت، پذیرایی، حمل ونقل را به صورت علمی و دانشگاهی فراهم کنیم.

ارائه خدمات از کجا تا کجا

مصلحی به بعضی کشورهای اطراف که بعد از کشورمان به حوزه گردشگری ورود پیدانموده اند و توانسته اند سهم چشمگیری در حوزه گردشگری به خود اختصاص دهند اشاره نمود و گفت: وقتی گردشگر وارد این کشورها می گردد، خدمات آن ها به گردشگر از همان پای پله هواپیما به بهترین شکل ممکن آغاز می گردد و بالاترین اطلاع رسانی ها و وسایل اطلاع رسانی به صورت رایگان در اختیار گردشگر قرار می گیرد.

وی اضافه نمود: فردی که به استقبال گردشگر می آید، آداب ورسوم تشریفات و میهمان نوازی را بلد است و با بهترین لباس فرم و بالاترین رعایت ادب و اخلاق از گردشگر استقبال می نماید؛ پیشرفته ترین وسایل حمل ونقل برای جابجایی گردشگران فراهم است؛ از گردشگر حق الزحمه نمی گیرند تا او را هتل دیگری ببرد؛ در هتل به بهترین شکل اسکان داده می گردد، به خوبی پذیرایی می گردد و راهنمای مخصوص، او را هدایت می نماید؛ درواقع تمام افراد که در این زمینه فعالیت می نمایند به صورت علمی، آموزش های لازم را فراگرفته اند و هرکسی کار خودش را بلد است.

وی گفت: وقتی در حوزه رقابتی در حوزه خدمات گردشگری فعالیت می کنیم باید خودمان را با بازارهای پیرامون کشورمان بسنجیم و ببینیم در چه شرایطی هستیم.

وی گفت: شهری مثل اصفهان که بیش از 7000 سال تاریخ و تمدن دارد باید به همین اندازه در زیرساخت های آن هم باید کارشده باشد که البته همه ظرفیت ها برای جذب گردشگر فراهم است، ولی از صفر تا صد آن احتیاج به آموزش، ساماندهی و اصلاح دارد تا به استاندارهای لازم برسد.

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز گفت: در حوزه گردشگری اصفهان به صورت علمی خیلی کارننموده ایم ولی روینمودها به سمت و سویی است که پشتوانه های پژوهشی حوزه گردشگری استان را تقویت کنیم و بر همین اساس بیش از 140 محور پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تعریف و در اولویت قرارگرفته است و به تمامی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی اصفهان و همچنین بعضی مراکز علمی و پژوهشی دیگر استان های کشور اعلام شده است تا در انتها نامه های دانشجویی قرار بگیرد تا به صورت کاربردی در حوزه ای یادشده استفاده گردد.

تهدیدات حوزه گردشگری در اصفهان

صنعت گردشگری، راهبردهای اقتصادی دوران مدرن و پسامدرن برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده محسوب می گردد و اگر کشورها بتوانند با ایجاد ظرفیت های لازم در راستای رشد صنعت گردشگری اقدام نمایند، قادر خواهند بود برای شکوفایی اقتصادی کشور خود، گام های اساسی بردارند. مسائلی اما این حوزه را تهدید می نماید که اگر از هم اکنون که گام های اساسی برای توسعه این صنعت برداشته شده است به آن توجه نگردد می تواند این صنعت را به بی راهه ببرد.

مصلحی دراین باره نیز گفت: بخش خصوصی ما از 35 سال گذشته و آن زمانی که بسیاری از افراد گردشگری را مساوی با تهاجم فرهنگی می دانستند، در حوزه خدمات گردشگری اعم از اقامت، پذیرایی، هدایت و حمل ونقل، بیشترین زحمت را کشیده و تمام این مسائل را تحمل نموده است ولی امروز یک سری شرکت های وابسته به دولت در قالب هلدینگ بزرگ سرمایه گذاری و سرمایه داری در حال سازمان دهی برای ورود به این حوزه هستند که ورود آن ها سبب خواهد شد بخش خصوصی که بیشترین زحمت را در این حوزه کشیده، به بلوغ نرسند و دوباره متضرر گردد.

وی اضافه نمود: اگر ما واقعاً به دنبال توسعه گردشگری هستیم باید تکلیف خودمان را با این مسائل روشن کنیم و اگر بخواهیم در حوزه گردشگری به شرایط ایده آل جامعه خودمان برسیم باید از اول آغاز کنیم، به گونه ای که هرکسی بر اساس تخصص ها و گرایش های علمی و تخصصی که دارد، وارد عمل گردد تا سهم کشورمان از این صنعت پویا و اثرگذار افزایش یابد.

مبلمان شهری و گردشگری

بیشتر گردشگرانی که به اصفهان سفر می نمایند، اغلب گردشگران فرهنگی هستند و این دسته گردشگران، بیشتر علاقه دارند بناهای تاریخی و سبک معماری دوره های مختلف را نظاره گر باشند و علاقه چندانی به مسائل رفاهی، تفریحی و جاذبه های دست ساخت ندارند ولی در دنیای کنونی به مسائل رفاهی، تفریحی، سرگرمی و جاذبه های انسان ساخت به دلیل منفعت های اقتصادی و درآمدی که در این بخش وجود دارد، بهای زیادی داده می گردد و در این رابطه زیباسازی شهر اصفهان می تواند به ایجاد جذابیت ها و جذب بیشتر گردشگر یاری کند.

مبلمان شهری یکی از موارد مکمل در حوزه خدمات گردشگری و بخشی از سیمای شهر و از عواملی است که در ایجاد هویت و زیبایی شهر اهمیت فراوان دارد.

مبلمان شهری هم سبب آرامش بصری در شهر هم می گردد و هم محیطی جذاب برای ساکنان و همچنین گردشگران فراهم می آورد.

مبلمان شهری فقط به نیمکت، آبخوری ها، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی، سطل های زباله و تابلوهای شهری خلاصه نمی گردد بلکه بخشی از این تجهیزات که با عنوان عناصر شهری هم از آن نام می برند، شامل موارد اطلاع رسانی چون ساعت، تابلوهای اطلاع رسانی و نام گذاری میدان ها و معابر، کیوسک فروش بلیت، ایستگاه اتوبوس، فواره ها و آب نماها ، گلدان ها، طاق نصرت ها، چراغ های تزیینی و همچنین تمام وسایلی که حضورشان در شهر فقط جنبه زیبایی دارد و به نظر غیرکاربردی می آید، قلمداد می گردد که باید متناسب با بافت فرهنگی و هویتی آن منطقه تعریف گردد.

زیباسازی شهرها می بایست بر اساس یک نقشه جامع، تعریف و اجرایی گردد که به گفته مسئولان متأسفانه در هیچ کدام از شهرهای کشورمان سند جامع برای زیباسازی وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان درباره اینکه مبلمان شهری به دلیل اینکه در منظر شهر دیده می گردد می تواند در جذب گردشگر و آرامش مردم مؤثر باشد که در این خصوص باید دقت گردد، به مهر گفت: در طراحی مبلمان شهری باید مخاطبان را تفکیک کنیم چراکه در حال حاضر مبلمان شهری به صورت یکسان طراحی شده درصورتی که باید شرایط جسمی بچه ها، سالمندان و معلولان نیز در آن ها دیده گردد.

مهدی بقایی بابیان اینکه در حال حاضر شهر، شهفرایندان را از لحاظ بصری به آرامش نمی رساند گفت: شهر اصفهان یا سفید است و یا سیاه و این مسئله را می توان از رنگ بیشتر ماشین ها و نماهای ساختمان ها به خوبی دید و بخصوص در فصل زمستان که برگ درختان ریخته است این معضل را می توان بیشتر مشاهده کرد که برای برطرف آن باید بیشتر از ابزار رنگ و نور استفاده گردد.

امروزه صنعت گردشگری در دنیا صندلی مهمی دارد و جزء 3 صنعت برتر دنیا و در کنار صنعت نفت و خودرو قرارگرفته است.

مطابق برآورد سازمان دنیای گردشگری، کل گردشگران دنیا در سال 2020 به حدود یک میلیارد و 600 میلیون نفر خواهند رسید؛ بنابراین رقابت فزاینده ای در دنیا در جذب گردشگر ایجادشده است تا کشورهای درگیر این صنعت بتواند سهم بیشتری به دست آورند.

به گزارش خبرنگاران، استان اصفهان در حوزه جاذبه های تاریخی و فرهنگی، جزو یکی از مقاصد گردشگری برتر دنیا قلمداد می گردد و برای اینکه بتواند سهم چشمگیری از اقتصاد گردشگری را به خود اختصاص دهد مسئولان باید با همگرایی و با عزمی همگانی به دور از شعارها به الزامات گردشگری فرهنگی توجه ویژه ای داشته باشد تا این صنعت کام همه را شیرین کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1393

به "صنعت گردشگری اصفهان با حلوا حلوا کردن شیرین نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت گردشگری اصفهان با حلوا حلوا کردن شیرین نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید