سرنوشت امتحانات پایان ترم دانشجویان چه می شود؟

به گزارش هیو بلاگ، چگونگی برگزاری امتحانات سرانجام ترم در دانشگاه ها امروزه تبدیل به یکی از دغدغه های دانشجویان شده است که در این گزارش آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

سرنوشت امتحانات پایان ترم دانشجویان چه می شود؟

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، درپی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ناگهانی دانشگاه ها و ادامه جهت آموزشی آن به صورت مجازی پیامدها و سختی هایی را در به همراه داشت. به گفته اساتید دانشگاهی آموزش مجازی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشند؛ تنها می تواند مکمل آن باشد. اما دانشگاه ها با وجود شرایط پیش آمده و نداشتن امکانات لازم راهی جز ادامه جهت آموزشی خود به صورت مجازی نداشتند.

اکنون امتحانات میان ترم و انتهای دانشگاه ها تبدیل به یکی از دغدغه های دانشجویان و اساتید شده است. نبود زیرساخت های لازم برای برگزاری امتحانات مجازی و ضعف اینترنت، برگزاری امتحانات دانشگاهی به صورت مجازی به دور از ذهن می رسد.

از طرفی افزایش روزافزون تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور برگزاری امتحانات به صورت حضوری را با نگرانی هایی همراه کرده است ؛ هر امتحان به صورت میانگین بیش از یک ساعت زمان لازم دارم؛ چگونه دانشجویان در محیط های مسقف در جلسه های امتحان خود حاضر شوند.

به همین دلیل، وزارت علوم تحقیقات و فناوری بخشنامه برنامه ریزی و برگزاری امتحانات انتها نیمسال دوم 1399-1398 را به دانشگاه ها ابلاغ کرد. بر اساس این بخش نامه ممکن است دانشگاه برگزاری آزمون به روش حضوری را امکان پذیر تشخیص دهد.

در بخشی از این بخش نامه آمده است: دانشگاه هایی که تمایل دارند تا امتحانات همه یا برخی از دروس به صورت حضوری برگزار شود به این نکته توجه داشته باشند که برگزاری آزمون حضوری بر اساس تقویم نیمسال جاری، بهترین شرایط متصور است، زیرا تعویق بازه امتحانات تبعاتی را در پی دارد که باید به دقت بررسی و در نظر گرفته شود.

به ویژه برای دانشجویانی که در نیمسال انتهای تحصیل خود قرار دارند، تعویق زمان امتحانات انتها نیمسال و یا تعدادی از دروس، به جز اینکه از نظر قانونی می تواند ثبت نام آنها در صورت قبولی در مقطع بالاتر را با مسائل اجرایی روبه رو کند، موجب افزایش استرس و کاهش کارآمدی آنها در امتحانات انتهای نیمسال جاری می شود.

در صورت تشخیص الزام برگزاری جلسات آزمون انتهای به روش حضوری، دانشگاه های محل زندگی دانشجو، همکاری لازم را با دانشگاه محل تحصیل دانشجو در اجرای آزمون و ارسال برگه امتحانی یا نمره کسب شده به دانشگاه مبدا داشته باشند. روشن است که تشخیص استفاده از این امکان برعهده دانشگاه مبدا یا محل تحصیل دانشجو، پس از هماهنگی با دانشگاه محل زندگی او است.

دانشگاه هایی که برگزاری آزمون حضوری را به دلایل منطقی نپذیرفته اند لازم است با پیروی از برنامه معینی، بخشی یا تمام ارزشیابی آموخته های دانشجویان را به شیوه مستمر، در طول نیمسال و با بهره گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی برگزار کنند. این ارزشیابی که از تنوع بالایی برخوردار است می تواند یک یا چندین نمونه مؤثر از میان موارد زیر را در بر بگیرد، اجرای آزمون کوتاه در هر جلسه آموزش الکترونیکی اغلب سامانه ها مانند Moodle و Adobe connect امکان اجرای آزمون را دارند. در سایر سامانه ها نیز این امکان وجود دارد یا قابل ایجاد است.

چگونگی برگزاری امتحانات انتها ترم دانشگاه آزاد اسلامی

از اسفند ماه سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی آموزش مجازی خود را آغاز کرده است و 90 درصد کلاس های نظری این دانشگاه بر اساس سیستم هایی که در گذشته در این دانشگاه وجود داشته است پوشش داده شده است. این دانشگاه نزدیک به 130 هزار کلاس در ساعت، به صورت تجمعی در کل کشور برگزار کرده است .

در همین خصوص محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ویروس کرونا، رخداد نامشخص است، اظهار کرد: مبنا بر این است که امتحانات حضوری باشد. با توجه به اینکه زیرساخت کشور آماده این حجم کلاس در فضای مجازی نبود، و با قطع و وصلی هایی که روبرو بودیم، برای مواردی به دانشجویان اجازه داده ایم سه درس اگر چنانچه در بحث آموزش مجازی شرایط مطلوب را نداشتند، ترم دیگر و در طول سال آینده به صورت رایگان از کلاس های حضوری بهره مند شوند و این امکان را داشته باشند که حتی نمره اش را جایگزین کنند.

سرنوشت امتحان انتها ترم دانشگاه جامع علمی کاربردی

دستورالعمل فعالیت آموزشی به شیوه غیرحضوری و مجازی دانشجویان این دانشگاه از سوی معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی ابلاغ شد. این دستورالعمل در خصوص تمدید بازه زمانی ویرایش انتخاب واحد و میهمانی دانشجویان، برگزاری دروس عمومی، مهارت های مشترک، دروس صرفاً نظری پایه و اصلی، به صورت مجازی و غیرحضوری، مبنای پرداخت حق التدریس دوره های مجازی و غیرحضوری، چگونگی حذف یک یا چند عنوان درسی، سنوات تحصیلی، عدم برگزاری عمومی دوره تابستان است.

بر اساس این بخش نامه کلاس های دروس عملی و کارگاهی دانشگاه جامع علمی کاربردی صرفا به صورت حضوری برگزار می شود. لذا برای برگزاری حضوری کلاس ها پس از عادی شدن شرایط، تمهیدات لازم از جمله رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از کلاس های بزرگ و دارای تهویه مناسب و چینش صندلی های کلاسی با فاصله از هم، دسترسی دانشجویان به امکانات بهداشتی و ملزومات ضدعفونی، همچنین ضدعفونی نمودن آزمایشگاه، کارگاه و تجهیزات مرتبط قبل و بعد از حضور دانشجو صورت پذیرد.

هم چنین به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و به منظور رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی انتظار می رود اهتمام و اقدام لازم برای مشارکت حداکثری به منظور تداوم وظایف آموزشی تا عادی شدن شرایط، بهره مندی از زیرساخت های برگزاری آموزش، نظارت دقیق بر کمّیت و کیف رعایت مقررات و ضوابط برگزاری کلاسهای مجازی و غیرحضوری و رفع اشکال، از سوی روسای واحدهای استانی، مراکز آموزشی، مدرسان و دانشجویان عزیز در حد مطلوب صورت پذیرد.

گفتنی است، انتها کلاس های نیم سال دوم تحصیلی 99-98 این دانشگاه 17 مرداد ماه سال جاری و بازه زمانی امتحانات نیز از 19 تا 31 مردادماه سال جاری خواهد بود.

نحو برگزاری امتحانات و ادامه رویه دانشگاه تهران

ارائه دروس نظری نیمسال جاری دانشگاه تهران به شیوه مجازی برگزار می شود. دروس عملی و کارگاهی پس از بازگشایی حضوری دانشگاه به صورت فشرده برگزار خواهد شد. در صورت عدم امکان اتمام این دروس تا انتها ترم جاری با تأیید استاد راهنما و گروه، شرایط درس ناتمام اعلام شده و در نیمسال بعد بدون محاسبه در سقف واحدهای دانشجو، ارائه خواهد شد.

دانشجویانی که در نیمسال جاری کارآموزی دارند و امکان گذراندن دوره برای خبرنگارانن فراهم نیست، زمان کارآموزی با هماهنگی واحد تمدید شود. ارائه دروس پروژه و سمینار دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در صورت امکان به صورت مجازی بلامانع است.

برگزاری امتحانات میان ترم اختیاری است. توصیه می شود اعضای هیئت علمی با ارزیابی های مستمر آموزشی به صورت غیرحضوری و با ارائه تمرین و تکالیف درسی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار دهند.

دانشجویان شهریه پرداز در صورت حذف درس و یا نیمسال به دلیل موجه، به میزان مبلغ شهریه پرداختی بابت حذف دروس یا تمام ترم بستانکار خواهند شد.

آزمون جامع دانشجویان دکتری بعد از آغاز آموزش حضوری برگزار خواهد شد. دانشجویانی که نمره زبان را تا زمان برگزاری آزمون جامع احراز نکرده اند، می توانند در آزمون جامع بعدی که در آبان ماه برگزار می شود، شرکت کنند. هم چنین اعضای هیئت علمی که راهنمایی و مشاوره انتها نامه-رساله دانشجویان را بر عهده دارند تا بازگشایی حضوری به شیوه الکترونیکی دانشجویان را راهنمایی کنند.

در مدت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، جلسه دفاع از انتها نامه-رساله با تأیید استاد راهنما و هیأت داوران و با رعایت شرایط اعلام شده به صورت مجازی (الکترونیکی) قابل برگزاری و امضا هیئت داوران به صورت الکترونیکی پذیرفته است.

همه دانشجویانی که برای دفاع از انتها نامه-رساله خود در ترم جاری برنامه ریزی کرده اند، می توانند تا 30مهر ماه سال جاری دفاع کنند.

برگزاری امتحانات در ترم جاری با توجه به ادامه رویه آموزشی دانشگاه به صورت و مسائل آن، همراهمی بیشتر دانشگاه ها با دانشجویان را لازم دارد.

از طرفی درصورتی که دانشگاهی بنا بر برگزاری امتحانات مجازی دارد، باید ضمن آموزش به اساتید و دانشجویان در خصوص شرکت و نحوه استفاده از سامانه امتحانات خود، باید از عملکر درست سامانه خود اطمینان خاطر داشته باشد.

هم چنین با توجه به وجود ویروس کرونا در کشور، امتحانات حضوری نیز نیازمند رعایت اصول بهداشتی است که متصدیان برگزاری امتحانات دانشگاه باید به آن بیش از گذشته توجه داشته باشند؛ هم چنین دانشگاه ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که برخی از دانشجویان ساکن شهرستان هستند و برای امتحان حضوری باید تمهیداتی اندیشیده شود. از جمله اینکه هر دانشجو در شهرستان خود در جلسه امتحان حاضر شود.

آنچه که از آموزش مهم است و تمامی مسئولان دانشگاهی بر آن تاکید دارند، حفظ سلامتی جسمی و روانی دانشجویان است. از همین رو برای برگزاری امتحانات نیز باید مسئولان دانشگاهی بیش از هر زمان دیگر به سلامت دانشجویان توجه داشته باشند.

4084/

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3224

به "سرنوشت امتحانات پایان ترم دانشجویان چه می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت امتحانات پایان ترم دانشجویان چه می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید