راهنمای کامل دریافت خسارت از بیمه مسافرتی

به گزارش هیو بلاگ، دریافت خسارت بیمه مسافرتی

مزیت هایی که خرید بیمه مسافرتی برای افراد در پی دارد، بر کسی پوشیده نیست. افرادی که اصولا ریسک پذیر نبوده و همیشه نگرانند که نکند در سفر برایشان اتفاقی بیفتد می توانند با خرید بیمه مسافرتی، خیال خود را از هر جهت راحت کنند. البته نه تنها این افراد بلکه تمامی کسانی که قصد دارند به مسافرت های خارج از کشور بروند، بهتر است برای خرید بیمه مسافرتی اقدام کنند. پس به همان مقدار که برای خرید بلیط و جمع کردن وسایل مورد نیاز خود وسواس دارید خوب است به این مساله مهم نیز توجه داشته و قبل از مسافرت، بیمه مسافرتی خریداری نمایید.

راهنمای کامل دریافت خسارت از بیمه مسافرتی

برای خرید بیمه مسافرتی از خبرنگاران اینجا کلیک کنید.

بیمه مسافرتی چیست؟

قبل از آنکه در مورد راهنمای کامل دریافت خسارت از بیمه مسافرتی نکاتی را ارائه کنیم، خوب است تعریفی مختصر و کوتاه از بیمه مسافرتی ارائه کنیم. این بیمه، یکی از انواع بیمه هایی است که از طریق شرکت های بیمه، ارائه شده و مسافر را در طول سفرهای خارجی تحت حمایت و پوشش خود قرار می دهد.

این نوع بیمه خصوصا برای کسانی صادر می شود که قصد دارند به خارج از کشور سفر کنند. شاید جالب باشد که بدانید صدور برخی انواع ویزا مانند ویزای شینگن، وابسته به ارائه بیمه مسافرتی است. در واقع شما اگر قصد داشته باشید به یکی از کشورهای عضو پیمان شینگن سفر کنید باید قبل از هر کاری بیمه مسافرتی تهیه کنید.

تهیه این بیمه به نفع خود مسافر است؛ زیرا ممکن است در طی سفر دچار حادثه و آسیب جسمانی شود. از آنجایی که هزینه درمان در برخی کشورها بسیار بالاست، خرید این بیمه می تواند به فرد کمک کند تا از پس هزینه های درمان خود در کشورهای خارجی برآید.

اگر مسافری برای تهیه این بیمه اقدام نکرده و در خارج از کشور مجبور باشد هزینه برای درمان و امور پزشکی پرداخت کند، تمام هزینه ها به صورت آزاد حساب شده و مبالغ گزافی باید به سیستم بهداشت کشور مذکور پرداخت شود.

البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که این بیمه تنها برای مواقعی که مسافر دچار حوادث پزشکی و جسمانی می شود نیست و در صورتی که فرد، چمدان و یا مدارک خود را گم کند، این وظیفه شرکت بیمه کننده است که کمک های لازم و خسارت های پیش آمده را جبران کند.

برای مشاهده نو ترین قیمت های بلیط هواپیما در سایت خبرنگاران کلیک کنید:

شرایط دریافت خسارت از بیمه مسافرتی

با توجه به شرحاتی که در مورد معرفی بیمه مسافرتی ذکر شد، حتما متوجه شده اید که برای مسافرت های خارجی، خرید بیمه مسافرتی به نفع بیمه شونده است. اگر خدای ناکرده در طی سفر، دچار یک حادثه غیر مترقبه شوید، این بیمه با توجه به تعهداتی که در بیمه نامه درج شده، از مسافر از نظر مالی و سایر شرایط، حمایت و پشتیبانی می کند.

برای مثال، اگر یک مسافر دچار حادثه شده و به بیمارستان انتقال داده شود، چنانچه نیاز باشد یک همراه بر بالین وی حاضر شود، شرکت بیمه موظف است که هزینه رفت و برگشت این همراه را پرداخت کند. ارسال دارو از کشور مبدا نیز از دیگر خدماتی است به واسطه خرید این بیمه شامل حال مسافرین خواهد شد. برای دریافت بیمه کمک رسان باید با موضوعات متفاوتی آشنا شوید که برخی از آنها را در ادامه شرح خواهیم داد.

برای رزرو بهترین هتل های مقاصد داخلی و خارجی از خبرنگاران اینجا کلیک کنید.

آشنایی با شرکت های کمک رسان

شرکت های بیمه ایرانی، تنها در داخل کشور فعالیت می کنند. این شرکت ها برای آنکه بتوانند به دارندگان بیمه های مسافرتی در خارج از کشور، خدمات ارائه دهند باید با شرکت های بیمه ای که در خارج از کشور فعالیت دارند، همکاری کنند.

این شرکت ها که از آنها به شرکت های کمک رسان یاد می شود، می توانند به بیمه شونده کمک کنند تا خدماتی که تحت پوشش بیمه است را به راحتی دریافت کند. شرکت های کمک رسانی که طرف قرارداد با شرکت های بیمه ایرانی هستند، به شرح زیر می باشند:

  • رمد
  • ایران
  • اواسان
  • Mideast
  • REISE-SCHUTZ
  • Allianz

وظیفه این شرکت ها پرداخت خسارت به بیمه شونده است. معمولا توصیه می شود قبل از خرید بیمه مسافرتی در مورد این شرکت های بیمه رسان تحقیق شده و اطلاعاتی در مورد آن به دست آورده شود. این موضوع را از قلم نیاندازید که همه شرکت های بیمه رسان برای صدور ویزا اعتبار نداشته و عدم توجه به این نکته می تواند در برخی موارد مشکلاتی را ایجاد کند.

در ضمنً دقت داشته باشید که شرکت کمک رسان Mideastاز همکاری اپراتورهای فارسی بهره می برد، اما شرکتAllianz این امکان را برای مسافرین ایرانی فراهم نکرده است.

معرفی شرکت های کمک رسان

آشنایی با شرکت های بیمه کمک رسان می تواند در فرایند خرید بیمه مسافرتی کمک خوبی باشد و این امکان را برای مسافر فراهم کند که بیمه مسافرتی را از بهترین شرکت بیمه خریداری کند.

  • شرکت بیمه رمد

رمد نیز یکی از شرکت های کمک رسانی است که در خارج از کشور فعالیت می کند. رمد امکان دریافت خسارت را در دوران سفر برای مسافر فراهم کرده است. بیمه شده های فارسی زبان نیز در صورت بروز حادثه و شرح شرایط به وجود آمده با مشکل خاصی رو به نخواهند شد؛ زیرا این شرکت از همکاری اپراتورهای فارسی زبان بهره می برد.

  • شرکت کمک رسان ایران | sos

از دیگر شرکت های کمک رسان که در ایران نیز فعالیت دارد شرکت کمک رسان ایران یا SOS است. این شرکت در شبکه IAG نیز فعالیت داشته و به مسافرین این امکان را داده تا در حین سفر بتوانند خسارت هایی که به آنها وارد شده است را از طریق ارگان های مربوطه دریافت کنند. این شرکت نیز حمایت کامل و همه جانبه ای از مسافرین به عمل آورده و شرایط خوبی برای رفاه حال مسافرین فراهم کرده است. اپراتورهای فارسی زبان و فعالیت به صورت 24 ساعته از جمله نکات شاخص این شرکت به شمار می رود.

دلیل اینکه از فارسی زبان بودن یک شرکت کمک رسان به عنوان یک مزیت یاد می شود، این است که اگر مسافر در صحبت به زبان انگلیسی مشکل داشته باشد، در صورتی که برای او حادثه ای رخ داده و نتواند تمامی شرایط و اتفاقات را به خوبی شرح دهد، در دریافت خسارت با مشکل روبرو خواهد شد.

  • اواسان

از دیگر شرکت های کمک رسان، سرکت اواسان است. فعالیت های این شرکت نیز به صورت بین المللی بوده و مسافرین ایرانی را به خوبی تحت حمایت و پشتیبانی خود قرار می دهد. امکان دریافت خسارت در سفر یکی از ویژگی های این شرکت کمک رسان می باشد. برای آنکه ایرانی ها با دریافت خسارت در سفر به مشکل برنخورند، این شرکت خود را به اپراتورهای فارسی زبان مجهز کرده است.

  • Mideast

در شرکت Mideast، این امکان برای مسافر فراهم شده تا اگر در حین سفر دچار حادثه شد، در طی مسافرت برای دریافت خسارت اقدام کند. در مواقع مورد نیاز، این شرکت کارگزار خود را به محل اعزام می کند تا فرایند پیگیری و رسیدگی به درخواست مسافر با سرعت بیشتری انجام شود. همان طوری که اشاره کردیم برای راحتی مسافرین، اپراتورهای فارسی زبان نیز در این شرکت مشغول به کار هستند.

  • شرکت کمک رسان REISE-SCHUTZ

شرکت کمک رسان REISE-SCHUTZ از دیگر شرکت هایی است که بیمه کننده های داخل کشور به کمک آن، خدمات و امکانات لازم را در اختیار مسافرین حاضر در خارج از کشور قرار می دهد. پرداخت خسارت در محل و حضور اپراتورهای فارسی زبان از جمله نکات مثبت این شرکت می باشد.

  • Allianz

Allianz از دیگر شرکت های کمک رسان بوده و قادر است خسارت هایی که به مسافرین وارد شده را در دوران سفر پرداخت کند. تنها مشکل این شرکت، عدم برخورداری از اپراتورهای فارسی زبان است.

نحوه پیگیری خسارت در محل حادثه

مسافرین خارجی در صورتی که دچار حادثه شوند، جهت دریافت خسارت بیمه باید با شرکت کمک رسان تماس گرفته و شماره بیمه نامه خود را اعلام کنند. مسافر باید اطلاعاتی را در مورد خود، مدت اعتبار و شماره بیمه نامه را در اختیار اپراتور قرار دهد. در کنار تمامی این اطلاعات، شرح اتفاقی که حادث شده نیز از جمله اطلاعاتی است که مسافر باید به شرح آن بپردازد.

البته تماس با اپراتور در محل، زمانی کارگشا است که شرکت کمک رسان، امکان پرداخت خسارت در محل را برای بیمه شونده فراهم کرده باشد. اگر یک مسافر نتواند در طی سفر، خسارتی که به او وارد شده است را دریافت کند، باید تمام هزینه هایی که پرداخت کرده، به همراه رسید آنها نزد خود نگه داشته و بعد از آنکه به کشور، بازگشت تمامی مدارک را به شرکت بیمه ارائه دهد و خسارت خود را دریافت کند.

نحوه دریافت خسارت گم شدن چمدان

مسافرینی که در حین سفر چمدان خود را گم کنند، در صورتی که بیمه مسافرتی در اختیار داشته باشند، می توانند به پرسنل فرودگاه مراجعه کرده و فرمی موسوم به فرم دریافت خسارت و یا فرم PIR را دریافت کنند. بهتر است در پروازهای خارجی، کارت پرواز و یا رسید مربوط به تحویل بار را نزد خود نگه دارید تا اگر چمدان و وسایل خود را گم کردید، بتوانید گم شدن آنها را با ارائه یک مدرک ثابت کنید.

اگر 21 روز بعد از اعلام مفقودی، چمدان و وسایل شما پیدا نشود، فرودگاه و یا ایرلاینی که بلیط خود را از آن تهیه کرده اید، خسارتی به شما پرداخت می کند، که این البته یک قسمت از ماجرا است.

مسافرینی که بیمه مسافرتی دارند می توانند چک خسارتی که فرودگاه و یا ایرلاین به آنها داده است را به نامه فرودگاه، ضمیمه کرده و به شرکت بیمه تحویل دهند. بیمه نیز خسارت را به آنها پرداخت می کند.

خسارت گم شدن مدارک

اگر مدارک شناسایی یک مسافر در حین سفر گم شد، باید از سفارتخانه برگه عبور گیرد. برخی سفارت خانه ها برای صدور این برگه، مبلغی را از مسافر دریافت می کنند. بعد از آنکه مسافر به کشور برگشت اگر پاسپورت اعتبار داشته باشد که می تواند المثنی آن را دریافت کند و در صورتی که مدت زمان زیادی از اعتبار آن باقی نمانده باشد، باید برای تعویض و صدور مجدد آن اقدام کند. مسافرینی که برای دریافت المثنی و برگه عبور هزینه ای را پرداخت کرده اند، با کمک بیمه مسافرتی می توانند هزینه ای که پرداخت کرده اند را باز پس گیرند.

برخی کشورها به مسافرین دارای پاسپورت این اجازه را می دهند تا بتوانند سیم کارت و یا اینترنت رایگان خریداری کنند. اگر مسافری به دلیل آنکه گذرنامه خود را گم کرده، مجبور باشد برای سیم کارت و یا اینترنت هزینه ای بپردازد، شرکت بیمه باید به واسط صدور بیمه مسافرتی، خسارت هایی که به مسافر وارد شده است را نیز پرداخت کند.

  • برای اطلاع از مزایا، شرایط و استثنائات بیمه نامه خود حتما دفترچه بیمه نامه و بیمه نامه صادر شده خودتان را با دقت مطالعه بفرمایید.
  • بیمه گزاران محترم لازم است تا تمامی مدارک خود را از سفر به ایران بیاورید.
  • حداکثر زمان لازم برای دریافت خسارت و بررسی پفراینده شما هفت روز است. بررسی پفراینده های مربوط به خسارت پس از مهلت ذکر شده، منوط به موافقت شرکت بیمه گر می باشد.

خسارت درمانی

برای دریافت خسارت های درمانی، به دو شکل می توان عمل کرد؛ برخی خسارت ها در داخل کشور مقصد به مسافر پرداخت می شود و برخی از خسارت ها نیز بعد از بازگشت مسافر به کشور به او داده می شود. به عنوان مثال، برخی هزینه ها مانند هزینه های بستری و یا جراحی در خارج از کشور و از طریق شرکت های کمک رسان مسافر پرداخت می شود، اما در مورد هزینه هایی مانند هزینه های فوریتی دندانپزشکی، مسافر موظف است در کشور مقصد هزینه درمان را پرداخت کرده و بعد از ورود به کشور، با مراجعه به شرکت بیمه، خسارت را دریافت کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه

  • ارائه تمامی فاکتورهایی که از طریق مسافر پرداخت شده است
  • گزارش بیمارستان و یا پلیس که شرح حادثه در آن عنوان شده است
  • بیمه نامه و شناسنامه
  • ارائه اصل و کپی گذرنامه و بلیط
  • ارائه پفراینده پزشکی

کدام بیمه مسافرتی بهتر است؟

بیمه مسافرتی و اینکه کدام یک بهتر و یا بدتر است، به خدمات و تعهدات شرکت بیمه ارتباط دارد. شرکت هایی که بیشترین خدمات را به مسافرین خود ارائه می دهند از جمله بیمه هایی هستند که می توان به راحتی به آنها اعتماد کرده و خرید بیمه مسافرتی را از طریق شرکت بیمه مذکور انجام داد.

رای آنکه بهترین شرکت بیمه را شناسایی کنید، سقف تعهدات هر یک و طرح هایی که در اختیار متقاضی دریافت بیمه مسافرتی قرار می دهند را بررسی کرده و سپس با توجه به شرایط موجود و با توجه به قیمت، یکی از شرکت ها را انتخاب و برای خرید بیمه اقدام نمایید. این بهترین راهی است که می توانیم برای معرفی یک شرکت بیمه با خدمات عالی به شما معرفی کنیم.

آیا بیمه مسافرتی اجباری است؟

اساسا، خرید بیمه مسافرتی برای مسافران اجباری نیست، مگر در برخی شرایط خاص که یکی از آنها گرفتن ویزای شینگن است. افرادی که قصد دارند به یکی از کشورهای عضو پیمان شینگن مسافرت کنند، باید حتما بیمه مسافرتی ارائه دهند. در غیر این صورت صدور ویزا برای آنها با مشکل روبرو خواهد شد.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 10450

به "راهنمای کامل دریافت خسارت از بیمه مسافرتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل دریافت خسارت از بیمه مسافرتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید