دستور شناسایی ویلاهای غیرمجاز مسئولان صادر شد

به گزارش هیو بلاگ، رئیس کل دادگستری البرز گفت: اغلب افرادی که به اراضی ملی تجاوز و اقدام به خرد کردن باغات و اراضی کشاورزی و ویلا سازی در آن ها می نمایند باند هستند، این باندها زمین کشاورزی و باغات را به قیمت پایین از مردم می خرند و بعد پس از قطعه قطعه کردن آن ها به چند برابر قیمت به متقاضیان می فروشند.

دستور شناسایی ویلاهای غیرمجاز مسئولان صادر شد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا، حسین فاضلی هریکندی در نشست مطبوعاتی چهارشنبه 3 اردیبهشت که به شیوه ویدئو کنفرانس برگزار گردید، با اشاره به عزم جدی دستگاه قضا برای مقابله با تجاوز به اراضی ملی و تغییر کاربری باغات و اراضی کشاورزی استان اظهار کرد: در این راستا قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات استان از امروز فعالیت خود را آغاز نموده است.

وی ادامه داد: البرز به واسطه موقعیت جغرافیایی، نزدیکی به پایتخت و آب وهوای مناسب از سالیان قبل مستعد سوءاستفاده بعضی قرارگرفته و مدت هاست شاهد تغییر غیرمجاز کاربری اراضی، خرد کردن باغات و زمین های کشاورزی و تبدیل آن ها به ویلا، ساخت وساز غیرمجاز در حریم رودخانه ها و... در این استان هستیم.

رئیس کل دادگستری البرز افزود: هرچند که صیانت و حفظ اراضی ملی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی جزو سیاست های کلی دستگاه قضا بوده ولی از زمان تغییرات جدید در بدنه قوه قضاییه این سیاست با جدیت بیشتری دنبال می گردد.

وی گفت: قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات استان فعالیت خود را به صورت غیررسمی از اواخر سال قبل آغاز نموده، فعالیت این قرارگاه دستاوردهای مثبتی برای استان داشته که از میان آن ها می توان به آزادسازی 240 هکتار از اراضی ملی و طبیعی استان از ابتدای سال تا به امروز اشاره نمود.

به گفته فاضلی هریکندی ارزش این اراضی برطرف تصرف شده بیش از 2500 میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس کل دادگستری البرز افزود: جلوگیری از تصرف اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی به تنهایی از عهده دستگاه قضا برنمی آید چون این دستگاه در این حوزه صرفاً جنبه نظارتی دارد و سایر دستگاه ها مثل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، دهیاری ها و... وظیفه رصد این راضی و گزارش تخلفات را به عهده دارند.

وی ادامه داد: بدون شک اگر هر دستگاهی وظیفه خود را برای مقابله و جلوگیری از تصرف اراضی ملی به خوبی ایفا نماید، دیگر شاهد تخریب و قلع وقمع ساخت وسازهایی که به طور غیرمجاز در حاشیه رودخانه ها، وسط زمین های کشاورزی و... انجام می گردد، نخواهیم بود.

رئیس کل دادگستری البرز افزود: بدون شک تخریب این ساخت وسازهای غیرمجاز باعث هدر رفت بیت المال و سرمایه های عمومی می گردد به همین دلیل بهتر کار برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی پیشگیری به موقع است.

وی گفت: اغلب افرادی که به اراضی ملی تجاوز و اقدام به خرد کردن باغات و اراضی کشاورزی و ویلا سازی در آن ها می نمایند باند هستند، این باندها زمین کشاورزی و باغات را به قیمت پایین از مردم می خرند و بعد پس از قطعه قطعه کردن آن ها به چند برابر قیمت به متقاضیان می فروشند.

رئیس کل دادگستری البرز افزود: از ابتدای سال تا به امروز دو باند در ساوجبلاغ که به صورت شبکه ای اقدام به خرد کردن اراضی کشاورزی می کردند شناسایی و دستگیرشده اند.

فاضلی در پاسخ به این که آبا برخورد جدی با متخلفان این حوزه بعضی مسئولین و آقازاده ها را هم در برمی گیرد، گفت: مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از تجاوز به راضی ملی سیاستی کلی است و دستگاه قضا در این حوزه هیچ تفاوتی بین شهروند عادی و مسئولین قائل نمی گردد.

رئیس کل دادگستری البرز اظهار کرد: برای شناسایی مسئولینی که اقدام به تصرف غیرقانونی اراضی ملی و یا تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی نموده و در این زمین ها اقدام به ویلا سازی نموده اند اقدامات ویژه ای به خصوص در منطقه چهارباغ و ساوجبلاغ اجرا شده و در صورت شناسایی بدون اغماض با آن ها برخورد می گردد.

وی افزود: دستگاه قضا در برخورد با متخلفین به سمت و یا صندلی افراد توجهی ندارد و به دنبال حفظ منافع عمومی و احقاق حق است.

رئیس کل دادگستری البرز گفت: برخورد با متخلفینی که به اراضی ملی دست درازی می نمایند و یا به صورت غیرمجاز اقدام به تغییر کاربری اراضی زراعی می نمایند صرفاً به تخریب سازه محدود نمی گردد، در کنار تخریب، متخلفین باید دو تا سه برابر ارزش زمینی که تغییر کاربری داده اند جریمه پرداخت نمایند.

وی افزود: بدون شک با این اقدامات سخت گیرانِ شاهد کاهش تخلفات در این حوزه در آینده نزدیک خواهیم بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2342

به "دستور شناسایی ویلاهای غیرمجاز مسئولان صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور شناسایی ویلاهای غیرمجاز مسئولان صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید