دبیرخانه دائمی گلیم در خراسان شمالی ایجاد می شود

به گزارش هیو بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از ایجاد دبیرخانه دائمی گلیم و سفره کردی با هدف توسعه و ترویج این هنر در استان خبر داد.

دبیرخانه دائمی گلیم در خراسان شمالی ایجاد می شود

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه روز سه شنبه 6 خردادماه 99 با اشاره به انتخاب بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم در سال 97، اظهار کرد: ایجاد دبیرخانه دائمی برای گلیم و سفره کردی با هدف توسعه و ترویج آن در تمام شهرستان های استان جزو برنامه های ما در سال جاری است.

او اعلام کرد: بر اساس ارزیابی و داوری های به عمل آمده و مصوبات مربوط به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در تیرماه 97، از سوی وزارتخانه متبوع، بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم و سفره کردی تأیید و ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: با ایجاد این دبیرخانه به صورت تخصصی به حوزه گلیم و سفره کردی توجه می شود تا زمینه معرفی و توسعه آن را علاوه بر بجنورد، در تمام شهرستان ها فراهم کنیم.

او پیگیری به منظور برگزاری و شرکت در نمایشگاه ها، نشست های تخصصی، توسعه آموزش ها، ارتقای کارگاه ها و توجه به تولیدکنندگان فعال این حوزه، پیگیری نشان های ملی و فعالیت های ترویجی و... را از جمله اهداف ایجاد این دبیرخانه برشمرد.

سفره کردی یک هنر خاص از بافته های داری منحصربه فرد زنان عشایر خراسان شمالی است که نمادهای اشتیاقی و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای داده است. نقش های بافته شده در این آثار نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب ورسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومیت این دیار دارد.

مجله آی سیب: مجله آی سیب | مجله فناوری های جدید، رایانه ها، موبایل ها و کجت های هوشمند

مجله بیزبینگ: مجله بیزبینگ، مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3680

به "دبیرخانه دائمی گلیم در خراسان شمالی ایجاد می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرخانه دائمی گلیم در خراسان شمالی ایجاد می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید