حضور پژوهشگران دینی در کمیسیون های مجلس هوشمندانه باشد

به گزارش هیو بلاگ، رفیعی آتانی گفت: تدوین گزارش های علمی ناظر بر طرح و لوایح، تمرکز بر آنالیز طرح ها و لوایح، تهیه پیش نویس های قانونی و حضور هوشمندانه در کمیسیون های تخصصی در دستور کارگروه های علمی مرکز باشد.

حضور پژوهشگران دینی در کمیسیون های مجلس هوشمندانه باشد

خبرنگاران قم -عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در اولین جلسه شورای علمی گروه حقوق مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بتواند در کنار آنالیز طرح ها و لوایح، در زمینه طرح ها و یا با رایزنی با دولت در خصوص لوایح پیش نویس تقنینی را در دستور کار قرار دهد، بسیار راهگشا خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، تدوین گزارش باید اصل باشد و، چون گزارش ها خروجی کار جمعی و ایده مشترک افراد است، کارشناسانی که در کمیسیون ها حاضر می شوند باید همین گزارش ها را ارائه دهند، هیچ فردی بدون تهیه گزارش نباید به مجلس اعزام گردد، چون حضور فی البداهه افراد در مجلس بدون گزارش، آسیب زا خواهد بود.

رفیعی آتانی گفت: انجام پژوهش های نظارتی متناسب با وظایف مجلس شورای اسلامی، استفاده حداکثری از ظرفیت اساتید و فضلای جوان حوزوی و برگزاری کارگاه های آموزشی جهت آموزش فرهنگ قانونگذاری و قانون نویسی از دیگر مواردی است که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بویژه گروه حقوق باید روی آن ها تمرکز کند.

او گفت: گروه های علمی مرکز باید با استفاده از فضای مجازی، از ظرفیت پژوهشگران و فضلای حوزوی در کارگروه های مرکز استفاده نمایند، از سوی دیگر شایسته است، دوره های آموزشی طراحی گردد تا افراد باسابقه و مجرب، اصول و قواعد قانون نویسی را به فضلای حوزوی منتقل نمایند.

محمود حکمت نیا رییس شورای علمی گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز با اشاره به اینکه باید طرح ها و لوایح، پیوست نظری و شرح مواد داشته باشد، گفت: مواد هر طرح باید به خوبی شرح داده گردد تا اگر کسی می خواهد به آن اشراف داشته باشد بداند که مبنای این طرح چه چیزی بوده است؛ لذا قانون باید پیوست نظری داشته باشد و همراه با توصیه و تبیین باشد.

او حضور در کمیسیون را به دو شیوه تبیین و ارائه نظر و دفاع از متن مطرح کرد و گفت: در عرصه دفاع از متن، باید کارشناسان علمی فاضل به کمیسیون های تخصصی اعزام شوند، قانونگذاری یک امر فرایندی است، زمانی که در امر قانون گذاری می گوییم قانون باید موجه باشد یعنی سوالات اصلی داشته باشد، تبیین مناسب و مبنای مناسب داشته باشد، هدف درست داشته باشد، در این صورت قانون موجه می گردد.

رئیس شورای علمی گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: باید در حوزه های اولویت دار از چهره های شاخص استفاده کنیم، اینکه یک استاد حقوق که سال ها در حقوق جزا یا سایر رشته های مرتبط به صورت تخصصی کار نموده، به کمیسیون اعزام گردد و نظرات فنی ارائه دهد، برای مجلس و مرکز بسیار حائز اهمیت است.

حکمت نیا بعضی برنامه های گروه حقوق مرکز را تشریح کرد و گفت: کوشش خواهد شد در انجام امور گروه، به صورت حلقه های تخصصیِ سیّالِ مسئله محورِ ناظر به طرح و لوایح کار را پیش ببریم.

غلام رضا پیوندی از اساتید حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز اعزام اساتید برجسته قم به کمیسیون های تخصصی، ایجاد ظرفیتی برای حضور هیات علمی ثابت در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و دغدغه مندی مرکز پیرامون همه طرح ها و لوایح در دستور کار مجلس را خواهان شد.

محمدی جورکوی از دیگر مدرسان حقوق مرکز گفت: باید آغاز و سرانجام کار روی موضوعات مختلف در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، مشخص گردد و تغییر نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در یک طرح یا لایحه مضر است یعنی اگر برای یک طرح و موضوعی یک نماینده به تهران اعزام می گردد باید همان شخص تا سرانجام حضور داشته باشد.

نخستین جلسه شورای علمی گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، محمود حکمت نیا رییس شورای علمی گروه حقوق و بعضی دیگر از اساتید رشته حقوق برگزار گردید.

در این نشست رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حکم محمود حکمت نیا رئیس شورای علمی گروه حقوق را به ایشان اعطاء و برای ایشان آرزوی توفیق کرد و تشکیل مستمر جلسات شورا و برنامه ر یزی جهت ارتباط موثر و حضور در جلسات مهم و راهبردی در حوزه های علمیه، نهاد های علمی و دینی، مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون های تخصصی مجلس را خواهان شد.

تدوین پیش نویس تشکیل شورای علمی گروه حقوق مرکز، شناسایی بایسته های پژوهشی ناظر به طرح ها و لوایح، شناسایی استادان برجسته حقوق برای حضور در شورای علمی گروه و کارگروه های شناور و استخراج و تدوین ماموریت های مرکز و مجلس از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

ح

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 10518

به "حضور پژوهشگران دینی در کمیسیون های مجلس هوشمندانه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور پژوهشگران دینی در کمیسیون های مجلس هوشمندانه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید