حال و هوای المپیاد نجوم از زبان تنها دختر مدال آور این مسابقات، سهم دانش آموزان ایرانی 10 مدال بود

به گزارش هیو بلاگ، تنها دختر مدال آور المپیاد نجوم امسال از حال و هوای رقابت های این دوره و مسیری که برای آینده ترسیم کرده است، گفت.

حال و هوای المپیاد نجوم از زبان تنها دختر مدال آور این مسابقات، سهم دانش آموزان ایرانی 10 مدال بود

به گزارش خبرنگار سیزدهمین المپیاد نجوم و اختر فیزیک، تابستان امسال برگزار شد و سهم دانش آموزان ایرانی در این دوره از رقابت ها هفت مدال نقره و سه مدال برنز بود؛ تیم 10 نفره ایرانی امسال تنها یک دختر داشت که در نهایت توانست مدال نقره در این دوره از رقابت ها را کسب کند.

پانیذ حلواچی که حالا سال اول رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف است از چگونگی ورود به المپیاد نجوم و موفقیتش در این راستا گفت.

چطور شد به نجوم علاقه پیدا کردی و در این رشته مشغول شدی؟

کلاس دهم المپیاد فیزیک در مدرسه شرکت کردم که بعد از قبولی در مرحله اول برای مرحله دوم هم آزمون دادم، اما با توجه به اینکه فقط دانش آموزان پایه یازدهم امکان شرکت در المپیاد مرحله دوم را داشتند برگه من تصحیح نشد و کمی از این موضوع ناراحت شدم، از طرفی به نجوم هم در کنار فیزیک علاقه مند بودم به همین دلیل سال بعد برای المپیاد نجوم تلاش کردم.

آیا راستا تغییر رشته در المپیاد سخت نبود و از نظر علمی نسبت به سایر دانش آموزان مسئله ای نداشتی؟

با توجه به شرایطی که در دوره های اولیه المپیاد برایم پیش آمد به دنبال علاقه ام یعنی نجوم رفتم که البته ریسک بزرگی بود، اما به دلیل علاقه آن را پذیرفتم هرچند در ابتدای راه مسائل بسیاری وجود داشت و در دو سه ماه اولی که در آزمون ها شرکت می کردم رتبه بالایی نداشتم، چون آگاهی کاملی از مطالب نداشتم، اما به تدریج و با روحیه ای از طرف معلمان می گرفتم شرایط خودم را بهبود بخشیدم تا در نهایت در تیم اول اعزام مسابقات دنیای پذیرفته شدم.

امسال المپیاد نجوم نسبت به سال گذشته نتیجه ضعیفی داشت، به نظر شما مشکل چه بود؟

وقتی در حاشیه مسابقه با دانش آموزان کشور های دیگر گفت وگو می کردم سطح علمی بالاتری از آن ها داشتیم از کتاب ها و مطالبی استفاده کرده بودیم که خیلی از آن ها را دانش آموزان سایر کشور ها نداشتند علاوه بر آن با آمادگی علمی خوبی در مسابقه حضور پیدا کرده بودیم. البته امسال با تغییر مسئول کمیته روبرو بودیم و در باشگاه دانش پژوهان هم بی نظمی هایی وجود داشت که کمی تمرکز را از ما می گرفت؛ علاوه بر آن پسر ها برای خروج از کشور خودشان باید وثیقه می گذاشتند این در حالی است که سال های قبل این کار بر عهده باشگاه بود.

کمبودی در تجهیزات در مقایسه با سایر کشورها نداشتیم

در طول مسابقه تیم شما از نظر آشنایی با تجهیزات و امکانات مسئله ای نداشتید؟

با توجه به شرایطی که در مدارس ما وجود داشت مسئله ای بابت بعد علمی یا آشنایی با تجهیزات وجود نداشت، اما سال های قبل به ازای 5 یا 6 دانش آموز 3 لیدر داشتیم، اما امسال تعداد لیدر ها کم بود و تیم 10 نفره ما با 3 لیدر وارد مسابقات شد البته لیدر ها بابت ترجمه سوالات و هماهنگی ها عملکرد خوبی داشتند، اما به دلیل آن که بین تعداد دانش آموزان المپیادی و لیدر ها تناسب نداشت امکان اعتراض به موقع نداشتیم، برای مثال در بخش رصد با توجه به اینکه هوا بارانی بود، تلسکوپ ها خیس شد، اما زمان کافی برای اعتراض نبود.

تنها دختر اعزامی به المپیاد نجوم بودی با این موضوع مسئله ای نداشتی؟

با توجه به اینکه تنها دختر این گروه اعزامی بودم و حتی تلفن های همراه را از ما گرفته بودند از نظر ارتباط با دیگران کمی مشکل داشتیم، اما شرایط تیم خوب بود و نگرانی یا خلاءیی احساس نمی کردم.

اصلی ترین رقبای شما در این دوره از رقابت ها کدام کشور ها بودند؟

نسبت به کشور های دنیا کمبودی نداشتیم و سطح علمی خوبی را شاهد بودیم اصلی ترین رقبا هم در این دوره از رقابت ها روسیه و آمریکا بودند که البته با آن ها از نظر سطح علمی و مهارت تفاوت فاحشی نبود.

پاسخ به سوالات دانش آموزی شما

به عنوان یک دانش آموز المپیادی آیا کنکور مانعی برای شما محسوب می شد؟

در مدرسه در حالی که داشتیم برای المپیاد آماده می شدیم، اما فشار هایی از طرف مدرسه مبنی بر ثبت نام در کلاس های کنکور سال دوازدهم وجود داشت؛ باید خودمان را برای المپیاد آماده می کردیم، در این شرایط بعضی از دانش آموزان تحت تأثیر این فشار قرار می گیرند، اما خودم در حدی به شرایطم اطمینان داشتم که در این کلاس ها ثبت نام نکردم اکنون هم بدون کنکور و به دلیل کسب مدال دنیای در دانشگاه شریف مشغول به تحصیل هستم. در دوران مدرسه هم سال آخر را باشگاه دانش پژوهان بودیم و دروس مدرسه را خودم می خواندم و فقط در امتحانات شرکت کردم.

با توجه به مدال آوری در المپیاد نجوم، چطور شد کامپیوتر را در دانشگاه انتخاب کردید؟

گستره علایقم باعث شد بخواهم درباره ریاضیات هم اطلاعاتی داشته باشم برای همین رشته مهندسی کامپیوتر را در دانشگاه شریف انتخاب کنم، اما قصد دارم در نهایت سطوح علمی بالاتر نجوم را با کامپیوتر ترکیب کنم چرا که علاقه بسیاری به نجوم دارم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 721

به "حال و هوای المپیاد نجوم از زبان تنها دختر مدال آور این مسابقات، سهم دانش آموزان ایرانی 10 مدال بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال و هوای المپیاد نجوم از زبان تنها دختر مدال آور این مسابقات، سهم دانش آموزان ایرانی 10 مدال بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید