بیماری که اغلب در کمین نوجوانان است

به گزارش هیو بلاگ، یک فیزیوتراپیست گفت: درد زیر کشکک زانو عارضه ای است که در نوجوانان اتفاق می افتد و می توان با انجام بعضی حرکات ورزشی آن را درمان کرد.

بیماری که اغلب در کمین نوجوانان است

فهیمه اوکاتی فیزیوتراپیست در گفت وگو با خبرنگار ، درباره بیماری اسگود- شلاتر (OSD) اظهار کرد: بیماری اسگود- شلاتر احساس تورم و سوزش در زیر مفصل زانو در قسمت بالای استخوان درشت نی است. صفحه رشد لایه ای از غضروف در نزدیکی انتهای استخوان بوده که بیشتر رشد استخوان در آن اتفاق می افتد که این صفحه در مقایسه با بقیه استخوان ضعیف تر است و بیشتر در معرض آسیب واقع شده است.

او بیان نمود: علائم بیماری اسگود- شلاتر در سن رشد و بلوغ ظاهر می شوند و هنگامی که رشد متوقف می گردد، نشانه های این عارضه از بین می رود و اغلب مسائل پایدار ایجاد نمی نماید.

این فیزیوتراپیست اضافه کرد: اسگود- شلاتر اغلب درد و تورم زیر زانو را ایجاد می نماید که به طور معمول این درد با دویدن، پریدن، بالا رفتن از پله ها و تپه ها تشدید می گردد. درد شدید ممکن است لنگیدن فرد را موجب گردد. این عارضه می تواند در یک یا هر دو زانو اتفاق بیفتد.

اوکاتی تأکید کرد: عضله روی زانو یا عضله چهار سر ران در انتهای خود به یک بافت ارتجاعی به نام تاندون کشکک تبدیل می گردد که این تاندون از روی استخوان کشکک عبور می نماید، از جلوی مفصل زانو می گذرد و به یک برجستگی در پایین زانو در بخش فوقانی استخوان درشت نی متصل می گردد. در بیماری اسگود- شلاتر، این تاندون در محل اتصال خود به استخوان درشت نی به علت انجام حرکات تکراری به التهاب دچار شده؛ انجام فعالیت های تکراری و ورزش های شدید، به علت انقباضات مکرر عضله در التهاب تاندون عضله در محل اتصال به برجستگی تیبیا موثر است و به صفحه رشد صدمه می زند که این آسیب درد اسگود- شلاتر را به همراه دارد.

این فیزیوتراپیست توضیح داد: در طول رشد کودک، استخوان ها، ماهیچه ها و تاندون ها با سرعت های مختلف رشد می نمایند. اسگود-شلاتر اغلب در پسران بیشتر از دختران اتفاق می افتد. بچه هایی که در سنین بین 9 تا 14 سال قرار دارند و در دوره رشد خود ورزش یا فعالیت هایی که شامل دویدن یا پرش زیادی باشد مانند فوتبال یا بسکتبال که با تغییر ناگهانی جهت همراه است، انجام می دهند یا با توپ سنگین فوتبال بازی می نمایند، در معرض ابتلا به بیماری اسگود-شلاتر هستند که این عارضه به شکل یک برجستگی متورم دردناک در جلوی زانو ظاهر می گردد.

او گفت: برای تشخیص بیماری اسگود-شلاتر اغلب از کودک درباره فعالیت های بدنی که انجام می دهد، سوال می گردد؛ تشخیص این عارضه اغلب به تست خاصی احتیاج ندارد؛ البته در بعضی موارد دریافت عکس رادیوگرافی جهت آنالیز سایر مسائل زانو به فرد پیشنهاد می گردد. برای کنار گذاشتن دلایل جدی تر درد های زانو مراجعه به یک پزشک متخصص مانند ارتوپد یا روماتولوژیست لازم است. از دلایل جدی تر درد های زانو می توان به شکستگی استرسی استخوان کشکک یا درشت نی، عفونت استخوان، آرتروز التهابی، تومور استخوان، پوکی استخوان و بیماری پرتس اشاره نمود.

این فیزیوتراپیست اظهار کرد: عکس رادیوگرافی، اسکن استخوان، سونوگرافی تشخیصی، اسکن MRI و CT روش هایی هستند که متخصصان برای تشخیص درد زانو می توانند از آنها استفاده نمایند؛ پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون را برای کنار گذاشتن آرتریت روماتوئید یا عفونت استخوان پیشنهاد کند.

اوکاتی بیان نمود: مهم ترین اقدام برای کاهش درد بیماری اسگود-شلاتر متوقف کردن ورزش یا انجام فعالیت هایی است که بیشترین مشکل را برای فرد ایجاد می نماید. مبتلایان به این عارضه نباید ورزش هایی که پرش زیادی دارند مانند والیبال یا بسکتبال را انجام دهند.

او اضافه کرد: میزان استراحت مورد احتیاج بسیار متفاوت است و به شخص بستگی دارد و از چند هفته تا چند ماه متغیر بوده که بستگی به میزان درد و تورم دارد. درد می تواند در بعضی موارد ایجاد گردد یا ثابت باشد. استفاده از یخ، درمان موثری برای همه صدمات حاد اسکلتی-عضلانی از جمله بیماری اسگود-شلاتر است. یخ باید روی برجستگی ملتهب استخوان درشت نی و در زیر زانو به مدت 10 تا 15 دقیقه گذاشته گردد و هر دو تا سه ساعت یک بار به مدت یک هفته تکرار گردد. استفاده از بریس یا زانو بندی که فشار را از روی کشکک برمی دارد، در هنگام انجام فعالیت های بدنی پیشنهاد می گردد.

این فیزیوتراپیست تأکید کرد: برای درمان بیماری اسگود-شلاتر در بعضی موارد پزشک دارو های ضد التهابی را جهت کاهش درد تجویز می نماید. پس از کاهش درد، پزشک نحوه کشش عضله چهار سر ران و همسترینگ را به بیمار آموزش می دهد. فیزیوتراپیست همچنین جهت کاهش درد بافت نرم اطراف زانو را ماساژ می دهد یا از روش های درمانی خاص استفاده می نماید. در صورتی که کودک به شرکت در فعالیت های ورزشی تمایل دارد، باید از یک پد گرمکن روی زانو قبل از شروع ورزش استفاده کند. قرار دادن کفی جاذب شوک در کفش و استفاده از کیسه یخ پس از انجام فعالیت ورزشی روی زانو و کشش عضله چهارسر ران قبل و پس از ورزش پیشنهاد می گردد.

اوکاتی یادآوری کرد: مبتلایان به بیماری اسگود-شلاتر برای برطرف مشکل خود باید مطابق شکل به آرامی به جلو خم شوند و هر دو دست خود را به زمین برسانند تا کشش را در عضله پشت زانو احساس نمایند، 10 ثانیه بدن را در این شرایط نگه دارند و حرکت را 5 بار تکرار نمایند.

انتهای پیغام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1422

به "بیماری که اغلب در کمین نوجوانان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری که اغلب در کمین نوجوانان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید