به زودی شورای اصلی مرکز خرید آثار هنرمندان اعلام می شود

به گزارش هیو بلاگ، تهران (پانا) - مدت هاست که قانون حمایت دستگاه های دولتی از آثار هنری در میان مصوبات دولتی خاک می خورد و هنرمندان بسیاری را چشم انتظار گذاشته است و حالا مهدی شالویی، معاون هنری وزیر ارشاد عنوان می کند که اولویت اولش احیای این قانون است اما همچنان اولین گام این مهم که همان تعیین تکلیف شورای اصلی مرکز خرید آثار است، بلاتکلیف مانده است.

به زودی شورای اصلی مرکز خرید آثار هنرمندان اعلام می شود

اعظم پویان - قانون حمایت دستگاه های دولتی از آثار هنری در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران در اسفندماه 1378 به تصویب رسید. براساس این مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران، دستگاه های مختلف دولتی کشور مکلف می شوند تا دو درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای خویش را به خرید آثار هنری فاخر شامل تابلوهای نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، نگارگری، طراحی، آثار حجمی، یادمان، تندیس، سردیس و صنایع دستی تولید داخل برای استفاده در فضاهای کالبدی دستگاه مربوطه و اهدای جوایز و مناسبت های فرهنگی به کار ببندند.

مصوبه فراموش شده مرحوم حبیبی

مدتی قبل مهدی طوسی از هنرمندان شناخته شده جهانی در هنر منبت هم در گفت وگو با پانا به این اصل قانونی فراموش شده اشاره کرده بود و عنوان کرده بود: زمانی در دوره مرحوم دکتر حبیبی که معاون اول رئیس جمهور بودند مصوبه هیئت دولت این بود که 1 درصد از اعتبار بودجه وزارتخانه ها باید به آثار هنری هنرمندان اختصاص داده شود. اگر چنین بودجه ای منظور می شد و آثار هنری هنرمندان خریداری می شد حداقل خود دولت می توانست از مجموعه این آثار نمایشگاه خارجی برگزار کند و سود ببرد نه اینکه بخواهد هزینه هنرمند کند و او را به نمایشگاه خارجی ببرد و آثارش هم فروش نرود.

اولویت اولم احیای قانون خرید آثار هنری هنرمندان است

محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در کارنامه کاری اش مدیرکلی هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چشم می خورد در بدو حضور عمده سیاست های کوتاه مدت خود برای بهبود فضای هنرهای تجسمی را تحول در اقتصاد هنرهای تجسمی و ساماندهی خرید آثار هنری عنوان کرده بود.

سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با پانا به مسئله بسته های حمایتی از گروه های مختلف هنری اشاره کرد و افزود: اولویت اول این است که بتوانیم قانون حمایت از هنرمندان و خرید آثار هنری را دوباره راه اندازی و احیا کنیم.

شالویی گفت: قانون زمینه خرید آثار هنری را فراهم می کند زیرا مصوبه مجلس وجود دارد. در دوران کرونا، آثار هنری زیادی از طریق هنرمندان بزرگ و همه هنرمندان در سراسر کشور، آماده و ارائه شده و در گالری ها نیز به نمایش درآمده است اما برای این که اقتصاد هنر، کمی رونق بگیرد و آثار خریداری شوند، نیاز به حمایت دولتی داریم که تنها از مردم توقع نداشته باشیم که آثار هنری را بخرند و دستگاه دولتی نیز باید در این امر سهیم شوند.

شورای تخصصی خرید آثار را مرکز هنرهای تجسمی اعلام می کند

وی افزود: برای خرید آثار هنری هنرمندان حتماً باید یک شورای تخصصی داشته باشیم تا آن ها هم اصالت آثار را و هم ارزش آثار را تعیین کنند و براساس تشخیص آن هاست که آثار خریده خواهد شد و در برنامه امسال ما خرید آثار در دستور کار قرار گرفته است.

شالویی در پاسخ به اینکه چه زمانی شورای تخصصی تشکیل خواهد شد گفت: شورای اصلی مرکز خرید آثار از طریق مرکز هنرهای تجسمی تعیین خواهد شد و حتماً در این زمینه اطلاع رسانی می شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9882

به "به زودی شورای اصلی مرکز خرید آثار هنرمندان اعلام می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به زودی شورای اصلی مرکز خرید آثار هنرمندان اعلام می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید