بقعه سیده ملک خاتون ، یادبود بانویی که مانع اشغال ری شد

به گزارش هیو بلاگ، در دل محله اتابک بقعه سبز رنگی واقع شده است که همواره زائرانی دارد و مورد تکریم اهالی منطقه 15 است.

بقعه سیده ملک خاتون ، یادبود بانویی که مانع اشغال ری شد

خبرنگاران- مژگان مهرابی: در دل محله اتابک بقعه سبز رنگی قرار گرفته است که همواره زائرانی دارد و مورد تکریم اهالی منطقه 15 است. سر در آن طاق نمای آجری دارد و کوتاه است برای همین هرکسی قصد زیارت دارد، ناگزیر باید سرش را به نشانه ادب خم کند و با احترام وارد شود.

این بقعه در واقع مزار بانویی که نسبش به امام موسی کاظم(ع) می رسد. کسی که به زهد و پرهیزکاری شهره بوده است. نام واقعی او، ملکه فخرالدوله دیلمی است اما اهالی او را به سیده ملک خاتون می شناسند. تاریخ وفات او را 419 قمری نوشته اند. اما معماری بقعه اش به یکی دو قرن پیش برمی شود.

آنچه درباره سیده ملک خاتون روایت می نمایند، این است که او شاهزاده ایرانی بوده که در جوانی همسرش را از دست می دهد و چون فرزندانش کوچک بودند زمام حکومت ری را به دست می گیرد و مقتدرانه مملکت داری می نماید. تا اینکه سلطان محمود غزنوی برای کشورگشایی قصد حمله به ری را می نماید و در نامه ای می نویسد که یا تسلیم شود یا ملک ری را تصرف می نماید.

سیده ملک خاتون هم در جواب می نویسد: اگر پیروز شوی از یک زن برده ای که کار زیادی نکرده ای. اگر هم شکست بخوری از یک زن شکست خورده ای که برای تو خیلی بد می شود. از این رو سلطان محمود هم منصرف شده و تا زمان حیات او به ری حمله نمی نماید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4009

به "بقعه سیده ملک خاتون ، یادبود بانویی که مانع اشغال ری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقعه سیده ملک خاتون ، یادبود بانویی که مانع اشغال ری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید