ایران را قطب گردشگری محرم کنیم

به گزارش هیو بلاگ، مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری معتقد است: اگرچه تا به حال کمتر به گردشگری معنویت پرداخته ایم، اما این ظرفیت وجود دارد تا ایران را به قطب گردشگری محرم تبدیل کنیم.

ایران را قطب گردشگری محرم کنیم

ایسنا: محمدابراهیم لاریجانی پس از آن که بیان کرد برنامه های روز جهانی جهانگردی با محور محرم قرار است برگزار گردد و واکنش هایی به این تصمیم نشان داده شد، درباره ضرورت تقویت گردشگری معنویت در ایران و اهمیت آن در موضوع گردشگری، اظهار کرد: محرم و واقعه عاشورا به قدری جاذبه دارد که اگر به خوبی در جهان معرفی گردد می تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند و خوشبختانه این رویداد با این که در بسیاری از کشورها اجرا می گردد اما خاستگاه و اصالت مذهبی آن و گستردگی که در ایران دارد می تواند کشورمان را به قطب گردشگری محرم که یکی از ظرفیت های گردشگری تعالی بخش است، تبدیل کند.

وی گفت: یکی از انواع گردشگری که در جهان به آن پرداخته می گردد گردشگری معنویت است که ما در کشور کمتر به آن می پردازیم و یا بعضی پروژه ها را در راستای آن با نام گردشگری تعالی بخش انجام داده ایم. هرچند در گردشگری زیارتی که یکی از بخش های گردشگری معنویت یا گردشگری تعالی بخش است، تجارب بسیار خوبی داریم و همه ساله گردشگران زیارتی زیادی را هم جذب می کنیم.

لاریجانی اضافه نمود: در ایران ظرفیت های زیادی برای گردشگری تعالی بخش یا گردشگری معنویت وجود دارد که زیارت حرم های مطهر، رویدادهای مذهبی، محرم و رمضان تنها بخش های کوچکی از ظرفیت عظیم گردشگری معنویت یا گردشگری تعالی بخش است که باید شاخص ها و رویدادهای آن را شناسایی و بستر بهره گیری از آن را فراهم کنیم.

وی اجرای تورهای محرم را اقدام ارزشمند در یزد دانست و اضافه نمود: این کار در راستای استفاده از ظرفیت های مختلف موجود در کشور که می تواند به رویدادی گردشگری تبدیل گردد، اجرا شده است.مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری درباره حرکتی که در یزد شکل گرفته است، گفت: بیش از ده پانزده سال است که شاهد حضور گردشگران خارجی در ایام محرم در ایران هستیم ولی این کار در قالب اقدامی هدفمند و سازمان دهی شده در کمیته گردشگری مذهبی در یزد پی گیری می گردد که اداره کل میراث استان و شهرداری با یکدیگر همکاری دارند و این ظرفیت می تواند هم به منظور تبلیغ در خارج از کشور و طراحی تور محرم و هم برای آشنایی گردشگران خارجی که در این ایام در ایران هستند، به کار گرفته گردد.

وی اضافه نمود: در این طرح راهنمایان تور، روحانیون مسلط به زبان های خارجی، هیات ها و تکیه ها خودجوش با موضوع اداره کل میراث یزد فعالیت می نمایند و گشت های درون یزد کاملا رایگان برای گردشگران برگزار می گردد.

به گفته لاریجانی، در پنج ماه نخست سال جاری حدود 60 هزار گردشگر خارجی به یزد سفر نموده اند که در محرم سال جاری سه گروه جمعا به تعداد 200 نفر از کشورهای ترکیه، اسپانیا و فرانسه ویژه محرم به این شهر سفر می نمایند. گروه های دیگری هم در قالب سایر تورها این روزها در یزد هستند که جذب این برنامه می شوند.

او یادآور شد: محرم سال گذشته 1235 نفر از 22 کشور در قالب گروه های سازمان یافته توسط کمیته گردشگری مذهبی و معنوی یزد در مراسم محرم حاضر شدند. در یزد پیش از مراسم، برنامه آموزشی برای گردشگران می گذارند و راجع به امام حسین (ع) شرح می دهند و افرادی که علاقمند هستند در تورهای طراحی شده ثبت نام می نمایند. این اقدام یزد مشابه مراسم یوم العباس زنجان است که از کشورهای مختلف به طور خودجوش و بدون تور به ایران می آیند تا در مراسم یوم العباس شرکت نمایند.

او گفت: قطعا گردشگران خارجی که این روزها در ایران هستند رویداد محرم برایشان جذاب است و می طلبد مثل برنامه یزد ساماندهی شوند تا با سهولت و معرفت بیشتری در این رویدادها شرکت نمایند.

لاریجانی تاکید نمود: با توجه به این تجارب، ضرورت طراحی تورهای ویژه محرم هم برای مسلمانان و هم برای سایر ادیان احساس می گردد که بعضی از دفاتر خدمات مسافرتی اقداماتی انجام داده اند، ولی کافی نیست.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 7

به "ایران را قطب گردشگری محرم کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران را قطب گردشگری محرم کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید