اولین کسی که همرنگ جماعت شد، که بود؟

به گزارش هیو بلاگ، خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو، ضرب المثلی است که اکثرا چندین بار آنرا شنیده ایم که در این گزارش، داستان و مفهوم این ضرب المثل باستانی را ارائه خواهیم کرد.

اولین کسی که همرنگ جماعت شد، که بود؟

جالب است بدانید که منشا اصلی بسیاری از ضرب المثل ها نامشخص است. می توان گفت که اولین شخصی که یک جمله یا مثلی را استفاده نموده است به میزان شاعران و نویسندگان ادبیات فولکلور ناشناس است. در این مطلب خبرنگاران ضرب المثل خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو را آنالیز می نماید.

معنی ضرب المثل

به کار بردن ضرب المثل ها در روزمرگی ها باعث می شود که به جای کش دادن موضوعی منظورمان را در چند جمله کوتاه و موثر بیان کنیم. منظور اصلی ضرب المثل خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو آنست که اگر می خواهیم در جهان دچار رسوایی نشویم و به خوشبختی برسیم راهی جز این نداریم که همرنگ دیگران شویم.

داستان ضرب المثل خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو

روزی روزگاری بلای آسمانی به یک شهر نازل شد. همه مردمان شهر دیوانه شدند به غیر از یک نفر، آن هم به خاطر اینکه قبلا از آن دیار خارج شده بود. زمانی که آن یک نفر به شهر خود باز می شود متوجه می شود که همه مردم لخت و عریان و با حالت خندان و رقصان در پی یکدیگر دویده و از دیوار راست بالا می فرایند. همدیگر را به باد فحش و کتک گرفته و هر کدام به طریقی دیوانگی های خود به نمایش گذاشته اند.

هاج و واج در گوشه ای ایستاده بود و دیوانگی های اطرافیانش را نظاره می کرد. ناگهان یکی از آن ها به او نزدیک می شود و چون او را با لباس می بیند فریاد می کشد که: هی دیوانه را… هی دیوانه را… و دوستانش نیز با شنیدن صدای او به سمت این شخص حمله ور می شوند و آنها نیز یکصدا می گویند: هی دیوانه را… هی دیوانه را… مرد بیچاره می بیند هیچ راهی ندارد و به نوعی درمانده شده بود تصمیم می گیرد او نیز همرنگ جماعتی شود که او را مورد آزار و اذیت قرار داده اند تا بتواند نجات پیدا کند.

همانطور که به این سمت و آن سمت کشیده می شد کم کم لباس های خود را یکی پس از دیگری از تن خود درآورد تا این که او نیز همانند دیگران لخت و عریان شود. همین که لباس هایش را در آورد و لخت شد، همانند دیگران بالا و پایین پرید و گفت:هی دیوانه را… هی دیوانه را.

همین که دیوانگان این رفتار را از او دیدند به سرعت رهایش کردند و از اطرف او کم کم دور شدند و مرد بیچاره با این حیله توانست از شر دیوانگان شهر نجات یابد.

پینشهاد مطالعه: مطلب 5 راه ساده برای برطرف صدای جیر جیر کف کفش را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11707

به "اولین کسی که همرنگ جماعت شد، که بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین کسی که همرنگ جماعت شد، که بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید