اهمیت مسواک از منظر احادیث

به گزارش هیو بلاگ، مسواک زدن اقتضای فطرت انسان است. این گفته پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، تنها حدیث اولیای ما در توصیه مومنان به مسواک زدن نیست.پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) جابجا در میان گفته های خود مسلمانان را به رعایت بهداشت و نظافت توصیه نموده اند.جست وجویی ساده در

اهمیت مسواک از منظر احادیث

اهمیت مسواک از منظر احادیث

نویسنده:دکتر سیامک شایان امین

مسواک زدن اقتضای فطرت انسان است. این گفته پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، تنها حدیث اولیای ما در توصیه مومنان به مسواک زدن نیست.

پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) جابجا در میان گفته های خود مسلمانان را به رعایت بهداشت و نظافت توصیه نموده اند.جست وجویی ساده در کتاب های دینی و حدیث شما را به انبوهی از احادیث می رساند که در آنها به رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن توصیه شده است.محتوای بیشتر این احادیث شاید امروز بدیهی به نظر می رسد اما برای مردمی که در 1500 سال پیش از این زندگی می نموده اند کاملا آموزشی و مفید بوده و هنوز هم قابل توصیه است. این احادیث به رغم متن ساده توصیه های مفیدی در خود دارند که بسیاری از آنها امروزه هم از زبان دندان پزشکان و البته به گونه ای دیگر به بیماران توصیه می شوند.

9 حدیث درباره اهمیت مسواک زدن

1.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم): اگر برای مردم سخت نبود در هر نماز، مسواک کردن را واجب می کردم.

2.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم): جبرئیل همیشه مرا به مسواک سفارش می کرد تا جایی که گمان کردم آن را واجب خواهد ساخت.

3.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم): آن قدر به مسواک زدن امر شدم آن گونه که گمان کردم بر من فرض می گردد.

4.امام حسین(علیه السلام): پدر ما به ما دستور می داد بعد از خلال دندان ها، سه مرتبه آب را در دهان بگردانیم و سپس آب بیاشامیم.

5.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم): مسواک زدن اقتضای فطرت انسان است.

6.امام رضا(علیه السلام): دو رکعت نماز که بعد از شستن و مسواک نمودن دندان خوانده گردد از هفتاد رکعت بدون مسواک بهتر است.

7.امام علی(علیه السلام): مسواک زدن سبب جلب رضایت و خشنودی خداوند و اجرای سنت پیغمبر است و وسیله خوشبویی دهان و دندان است.

8.امام رضا(علیه السلام): یکی از هوس هایی که به سلامت دندان آسیب می رساند هوس خوردن طعام شیرین است که راه را روی بیماری های دندان می گشاید.

9.امام صادق(علیه السلام): برای مسواک زدن فواید بی شماری است:

پیروی از سنت پیامبر است.

دهان را پاک می نماید.

باعث خشنودی خدا است.

باعث سفید و زیبایی دندان است.

لثه را محکم می سازد.

اشتها را زیاد می نماید.

حافظه را تقویت می نماید.

حسنات انسان را در پیشگاه خدا زیاد می نماید و فرشتگان هم شادمان می شوند.

2 حدیث درباره استفاده از خلال دندان

1.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم): دندان های خود را خلال کنید، زیرا خلال کردن جزو نظافت است و نظافت از ایمان است و شخص با ایمان داخل بهشت می گردد.

2.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم): یکی از حقوقی که میهمان به گردن میزبان دارد این است که میزبان برای او چوب خلال را در وقت غذا خوردن آماده کند.

اراک؛ معادلی برای مسواک و خمیر دندان امروزی

اعراب برای مسواک زدن و پاکیزگی دندان ها از چوب درخت اراک استفاده می کردند. درخت اراک در منطقه ها بیابانی می روید.

به همین علت در تعدادی از سرزمین های قاره آسیا مثل عربستان، به خصوص در عسیر، أبها وجیزان و بعلاوه در بعضی نواحی یمن، هند و ایران یافت می گردد. اراک شبیه درخت انار است و در تمام مدت سال سرسبز است.

شاخه های آن باریک و گرد و برگ های آن به خاطر وجود ماده روغنی سبز رنگ، درخشان است و شیره ای به رنگ زرد مایل به سبز روشن از آن خارج می گردد.

لایه داخلی چوب این درخت از الیاف سلولزی تشکیل شده است.

الیاف براساس نظامی دقیق در کنار یکدیگر مرتب شده اند و در کنار هم کامل ترین مسواک طبیعی را تشکیل می دهند.

علاوه بر این چوب درخت اراک حاوی مواد متعددی است که در جلوگیری از پوسیدگی، استحکام بخشیدن به ساختار دندان، حفظ سلامت دندان و لثه، سفید کردن دندان و خوشبو کردن دهان کاملا موثر است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9283

به "اهمیت مسواک از منظر احادیث" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت مسواک از منظر احادیث"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید