اعتماد 11 درصدی مردم به اخبار شبکه های اجتماعی ، 80 درصد مخاطبان به صداوسیما اعتماد دارند

به گزارش هیو بلاگ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارائه آمارهایی که بر اساس گزارش وضعیت فرهنگی کشور در ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور ارائه شده است، گفت: در بخش خبر، میزان اعتماد مردم به شبکه های اجتماعی حدود 11 درصد است.

اعتماد 11 درصدی مردم به اخبار شبکه های اجتماعی ، 80 درصد مخاطبان به صداوسیما اعتماد دارند

به گزارش خبرنگاران به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور که به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار گردید، با بیان اینکه در گزارش وضعیت فرهنگی کشور که در این جلسه ارائه شد حوزه های مختلف فرهنگ مورد توجه نهاده شد، گفت: یکی از آمارهای قابل توجه در این آمارها این بود که همچنان رسانه مرجع و مورد اعتماد در کشور صداوسیما است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: در بخش خبر، میزان اعتماد مردم به شبکه های اجتماعی به دلیل اخبار ساختگی که در آن شکل می گیرد حدود 11 درصد است و اعتماد از رسانه های بیرون کشور نیز از سطح پایینی برخوردار است و صداوسیما به اعتبار اخبار و برنامه های دیگر توانسته است اعتماد حدود 80 درصد مخاطبان را کسب کند و البته برخی برنامه های صداوسیما توانسته است مشارکت 90 درصدی را رقم بزند.

وی در ادامه با بیان اینکه نگرانی اصلی مردم در پیمایش های ارائه شده حوزه اقتصاد است و شیب مسئله بودن موضوع اقتصاد برای مردم رو به افزایش است، گفت: در حوزه فرهنگی احتیاج به توجه به اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصاد داریم که امیدواریم مطالعات اجتماعی مبنای تصمیم های فرهنگی و اجتماعی ما باشد.

دکتر عاملی درباره مصوبات جلسه ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیز گفت: در شروع جلسه گزارشی از پیمایش های انجام شده پیرامون وضعیت فرهنگی کشور بر اساس حوزه های سیزده گانه راهبردهای کلان سند مهندسی فرهنگی ارائه شد.

  • تأکید بر ضرورت تدوین شاخص های ملی در حوزه فرهنگ

عاملی با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه در مورد داشتن شاخص های قطعی در حوزه فرهنگ در کشور، گفت: در کشور شاخص های فرهنگی که مورد اجماع تمام مسئولان فرهنگی باشد و مبتنی بر یک سند ملی نداریم و با توجه به پراکندگی شاخص های موجود؛ ضرورت دارد که برای تدوین شاخص های ملی در حوزه فرهنگ اقدام لازم صورت پذیرد.

وی اضافه نمود: احتیاجمند شاخص های فرهنگی متقن و توافق شده ملی مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی هستیم تا مبنای نظرسنجی های پیوسته قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر توجه به احتیاجهای فرهنگی مردم به عنوان ذی نفعان اصلی، توضیح داد: اجتماعی شدن مصوبات به اجرای آن یاری شایانی خواهد نمود.

  • تشکیل کمیته تلفیق در حوزه فرهنگ

دکتر عاملی در ادامه با بیان اینکه دستور بعدی جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور تشکیل یک کمیته تلفیق در حوزه فرهنگ و مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی بود، گفت: در این زمینه مصوب شد که کمیته ای به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نهاد ذی نفع که وظایف ذیل را بر عهده خواهد داشت تشکیل گردد.

  • تدوین برنامه های توسعه پنج ساله کشور در کمیته تلفیق

وی اضافه نمود: این کمیته تلفیق مسئولیت تدوین برنامه های توسعه پنج ساله کشور در حوزه فرهنگ را خواهد داشت. تشکیل این کمیته ملی منجر به ایجاد نگاه یکپارچه به حوزه فرهنگ خواهد شد و مشخص کردن اولویت های فرهنگی مبتنی بر پیمایش های اجتماعی بر عهده این کمیته ملی است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت تقسیم کار ملی در حوزه فرهنگ، گفت: این کمیته تلفیق وظیفه این تقسیم کار ملی را نیز بر عهده خواهد داشت.

  • مشخص یکی از معاونین دستگاه ها به عنوان مسئول پیگیری سند مهندسی فرهنگی

دکتر عاملی همچنین از مشخص یکی از معاونین دستگاه های فرهنگی کشور که عضو ستاد راهبری اجرای مهندسی فرهنگی هستند به عنوان مسئول پیگیری و اجرای سند مهندسی فرهنگی در آن سازمان اطلاع داد و گفت: معاون ذی ربط از ناحیه رئیس دستگاه فرهنگی عضو ستاد مهندسی فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد شد.

  • تأکید بر توجه ویژه به گروه نسل جوان متولد دهه 80 به بعد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه یکی از موارد تأکید در جلسه، توجه به گروه نسل جوان متولد دهه 80 به بعد بود، گفت: امروز نسلی وارد دانشگاه های کشور شدند که متولدین سال 1380 هستند و با هجده ساله هایی روبرو هستیم که ظرفیت های فرهنگی و خواسته های متنوع و متفاوتی دارند و از سبک زندگی اجتماعی خاصی برخوردار هستند که مصوب شد خصوصیات فرهنگی این نسل که اهمیت محوری دارد مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی توضیح داد: بر این اساس، در پیمایش های فرهنگی نیز توجه به نسل های مختلف و گروه نسلی جوان جدید از اهمیت ویژه تری برخوردار خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 51

به "اعتماد 11 درصدی مردم به اخبار شبکه های اجتماعی ، 80 درصد مخاطبان به صداوسیما اعتماد دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتماد 11 درصدی مردم به اخبار شبکه های اجتماعی ، 80 درصد مخاطبان به صداوسیما اعتماد دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید