اَبَرماه صورتی چیست و چطور آن را ببینیم؟

به گزارش هیو بلاگ، خبرنگاران: بزرگ ترین و نورانی ترین قرص ماه در سال 2020 این هفته قابل رویت خواهد بود، البته رنگش صورتی نیست. بسته به اینکه وضع هوا چه طور باشد و در کجای دنیا باشید، روز سه شنبه 7 یا چهارشنبه 8 آوریل بزرگ ترین و نورانی ترین قرص ماه در سال 2020 در آسمان ظاهر خواهد شد.

اَبَرماه صورتی چیست و چطور آن را ببینیم؟

این قرص کامل ماه در ماه گذشته میلادی است بر فراز برزیل

اگر چه این قرص ماه را اَبَرماه صورتی نام داده اند، اما رنگ واقعی آن صورتی نخواهد بود.

چرا ابرماه صورتی پدیده ای استثنایی است؟

صفت اَبَر برای آن است که ماه بزرگتر از همیشه در آسمان ظاهر خواهد شد. ابرماه زمانی دیده می شود که ماه در مدار بیضوی خود به دور زمین، در نزدیک ترین (90 درصد) فاصله با ما قرار می گیرد.

به عبارت دیگر، مدار حرکت ماه گرداگرد زمین دایره کامل نیست بلکه بیشتر حالت بیضی دارد و به این ترتیب، گاه ماه به زمین نزدیکتر و زمانی دورتر می شود وقتی ماه در نزدیکترین فاصله با زمین باشد، در حضیض یا فرود است، وقتی حضیض با قرص کامل ماه همزمان شود، ابرماه ظاهر می شود.

ماه در آوریل در حدود 357 هزار کیلومتری زمین است در حالیکه متوسط فاصله ماه از زمین حدود 384 هزار کیلومتر است.

ابرماه کامل اعتدال بهاری از پشت مجسمه آزادی، نیویورک، 20 مارس 2019

آیا ابرماه صورتی واقعا صورتی خواهد بود؟

جواب منفی است. در فرهنگ بسیاری از ملل از جمله قبایل بومی اولیه آمریکا، در طول چرخش سالانه ماه به آن اسامی متفاوتی می دهند و به این طریق آن را را دنبال کنند؛ بنابراین اگر چه قرص کامل ماه در ماه آوریل صورتی نام دارد، رنگ آن صورتی واقعی نیست.

در واقع این نام آن از فلوکس یا گل آتشین گرفته شده که یک گیاه صورتی رنگ وحشی است که در ماه آوریل در سراسر کانادا و آمریکا می روید. در نقاط مختلف جهان، برای ابرماه آوریل نام های دیگری هم به کار می رود که از جمله ماه جوانه علف، ماه تخم مرغی و ماه ماهی.

ابرماه در فوریه سال گذشته در کالیفرنیا

ابرماه صورتی را چگونه ببینیم؟

بهترین زمان برای مشاهده ابرماه به جای در جهان بستگی دارد. به عنوان مثال، به گفته کارشناسان، بهترین زمان برای ساکنان استرالیا و شرق آسیا چهارشنبه، 8 آوریل است.

مردم آمریکایی شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا بهترین دید را به ابرماه صورتی را از شامگاه سه شنبه، 7 آوریل دارند. اما بدون توجه به محل سکونت، چند روز قبل و بعد از ظهور ابرماه صورتی در آسمان، منظره ای شگفت انگیز هم پیش روی شما خواهد بود. برای یافتن بهترین زمان مشاهده ابرماه، به تقویم طلوع و غروب ماه در محل خودتان و جهت حرکت آن در آسمان مراجعه کنید.

اگرچه اخترشناسان توصیه می کنند که برای نگاه کردن به آسمان شب بهتر است از خانه خارج شوید، اما ابرماه صورتی از پنجره خانه هم قابل مشاهده خواهد بود البته به این شرط که دید شما را موانعی مانند ساختمان های بلند مسدود نکرده باشد و پنجره شما هم در جهت مناسب باشد. در حال حاضر، بسیاری از مردم جهان به خاطر شیوع ویروس کرونا در قرنطینه خانگی هستند و لازم است از دستورالعمل های بهداشتی محلی پیروی کنند.

ابرماه در فوریه سال 2019، پاریس، فرانسه

.

چرا این ابرماه چنین استثنایی است؟

جز ظاهر شگفت، ظاهر شدن قرص ماه کامل ماه آوریل برای بسیاری از مردم جهان زمان برگزاری جشن و مراسم دینی مهم است.

مسیحیان عید پاک یا عید عروج مسیح را یکشنبه بعد از ظهور ماه کامل آوریل جشن می گیرند که اولین ماه کامل پس از اعتدال بهاری یعنی زمان برابری روز و شب است (مصادف با نوروز). عید پاک امسال به روز یکشنبه، 12 آوریل افتاده است.

هندو ها ولادت هانومان، چهره مذهبی و اسطوره ای آیین خود را با عنوان عید هانومان جیایانتی جشن می گیرند و برای یهودیان، ظاهر شدن ماه کامل به منزله آغاز ایام عید پسح (فطیر) است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4141

به "اَبَرماه صورتی چیست و چطور آن را ببینیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اَبَرماه صورتی چیست و چطور آن را ببینیم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اَبَرماه صورتی چیست و چطور آن را ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید