9 باور محدود کننده که شما را از موفقیت دور نگه می دارد!

به گزارش هیو بلاگ، باورهای اشتباه زیادی وجود دارند که ما را از جهت واقعیمان دور نموده و این ذهنیت را القا می نمایند که نمی توانیم پیروز شویم. در این مقاله از انگیزه، 9 باور محدودنماینده که شما را از پیروزیت دور نگه می دارند را معرفی می کنیم و به آنالیز راه چاره هر کدام می پردازیم. حتی اگر یک نکته ساده را اجرا کنید، در نتایج شما تأثیرات بسیار مثبتی ایجاد خواهد شد.

9 باور محدود کننده که شما را از موفقیت دور نگه می دارد!

باورهای غلطی که انسان را از رسیدن به موفقیت باز می دارند

تک تک باورهای شما در راه رسیدنتان به موفقیت اهمیت بالایی دارند؛ به همین دلیل ضروری است باورهای خود را بشناسید.

1. من زمان ندارم

زمانی که شما بارها و بارها عبارت من زمان ندارم را تکرار می کنید، باور این که زمانی برای کار ندارید در ذهن شما نهادینه شده و آن وقت است که مدیریت زمان برایتان غیر ممکن می گردد. باقی ماندن در این باور محدودنماینده می تواند شما را سال ها از حرکت به سمت جلو باز دارد.

ناتان پالمر، جامعه شناس و استاد دانشگاه گرجستان می گوید: زمان یک مفهوم اجتماعی است. این جمله برای من بدان معنی است که زمان واقعاً وجود ندارد، زمان تنها یک ایده یا مفهوم است که به عنوان یک جامعه آن را باور داریم و همه با قوانین آن زندگی می کنیم. اگر شما زمان را به عنوان یک ساختار اجتماعی ببینید، این باور در شما ایجاد می گردد که زمان برای شما کار می نماید نه علیه شما. یک راه چاره ساده و عملی برای انجام این کار وجود دارد:

برای این که بتوانید نحوه استفاده از زمان را اندازه گیری کنید و در خصوص یافته هایتان صداقت داشته باشید، از یک صفحه گسترده (Spreadsheet) بهره ببرید. هر چه دقیق تر به نحوه استفاده از زمان نگاه کنید، متوجه الگوهای رفتاری خواهید شد که می توانند در رسیدن به اهدافتان به شما یاری نمایند. الگوهایی مانند اولویت قرار دادن انجام وظایف آسان. با ایجاد تغییرات ساده در رفتارهایتان، متوجه خواهید شد که همیشه زمان کافی دارید؛ تنها انتخاب های شما باعث می شوند که چگونه از آن بهره ببرید. شما می توانید از همین حالا باور محدودنماینده من زمان ندارم را کنار بگذارید و باور جدید همیشه زمان کافی دارم را پرورش دهید.

2. من نمی توانم

یکی از عظیم ترین باورهای محدودنماینده عبارت من نمی توانم است؛ زیرا گفتن این عبارت باعث می گردد علیرغم اینکه توانایی انجام کاری را دارید، نتوانید آن را انجام دهید. هر چه بیشتر این عبارت را تکرار کنید، بیشتر آن را باور می کنید. ذهن ناخودآگاه شما همیشه آماده گوش دادن و پاسخ دادن به چیزهایی است که میگویید. حتی اگر قصد شما از گفتن من نمی توانم انجام ندادن کاری برای دیگری باشد، بهتر است از این عبارت استفاده نکنید و راه دیگری برای پاسخ پیدا کنید؛ مثلاً بجای آن از عبارت اکنون نمی توانم این کار را برای شما انجام دهم بهره ببرید.

هرگز از باور محدودنماینده من نمی توانم استفاده نکنید؛ زیرا شما همیشه پیش روی خود یک انتخاب دارید. شما قادر به انجام هر کاری که در ذهنتان قرار داده اید هستید و حتی اگر مهارت انجام آن کار را نداشته باشید، توانایی یادگیری آن را دارید. اگر واقعاً باور داشتید که در حال حاضر قادر به انجام کاری نیستید، برای ایجاد پتانسیل بیشتر به این عبارت کلمه اکنون/در حال حاضر را بیفزایید (من در حال حاضر نمی توانم). هر زمان که عبارت من نمی توانم را از خودتان شنیدید، بلافاصله به خودتان یادآوری کنید که همیشه انتخابی را پیش روی خود دارید.

3. من نمی توانم چون من … نیستم

افزودن یک دلیل به عبارت من نمی توانم میزان محدودیت را بیشتر می نماید؛ به ویژه هنگامی که این دلیل با عبارت من هستم آغاز گردد. زمانی که شما از عبارت من هستم استفاده می کنید، در واقع در خصوص خودتان و هویتتان اظهارنظر می کنید. این مورد باور هویتی (identity belief) نامیده می گردد و این نوع از باور می تواند بسیار محدودنماینده تر باشد. اجازه دهید با ذکر یک مثال این مورد را بیشتر شرح دهم:

سال ها پیش مدام عبارت من خلاق نیستم را تکرار می کردم، این عبارت باور محدودنماینده دوران کودکی من بود. به خاطر این باور، من هیچ وقت کاری را انجام ندادم که احساس خلاقیت کنم. همه چیز خوب بود تا اینکه من کارآفرین شدم. در آن موقع بود که متوجه شدم این باور چقدر توانسته است بر من تأثیر بگذارد و من را محدود کند، چرا که کارآفرینی همه اش خلاقیت است.

باورهای محدودنماینده عباراتی هستند که شما در خصوص شخصیتی که فکر می کنید هستید و شخصیتی که فکر می کنید نیستید، می سازید. از جمله این باورهای محدودنماینده می توان به عبارت من نمی توانم منظم باشم، زیرا برنامه ریز نیستم اشاره نمود. آیا می توانید تصور کنید این باورهای محدودنماینده تا چه حد می توانند شما را عقب نگه دارند؟ شما می توانید با جستجوی روش های مختلف برای توصیف خودتان، تغییراتی تدریجی ایجاد کنید. به عنوان مثال به این دلیل که هر روز در حال یادگیری نحوه برنامه ریزی کردن هستم، در حال تبدیل شدن به فردی سازمان یافته ام.

4. من به اندازه کافی خوب نیستم

عبارت من به اندازه کافی خوب نیستم مضحک ترین باور محدودنماینده ای است که وجود دارد. ما همیشه به اندازه کافی برای موقعیت ها و فرصت هایی که برایمان پیش می آید، خوب هستیم. با این حال، زمانی که امنیت و باورهای ما مورد خطر واقع شد، باور می کنیم که خوب نیستیم. به خاطر این تجربه و آنچه تصمیم گرفته ایم باورش کنیم، از الگوهای رفتاری خاصی که برای محافظت از ما طراحی شده اند پیروی می کنیم.

وقتی قصد انجام کاری را داریم که توانایی هایمان را گسترش می دهد، صدای کوچکی به ما هشدار خطر می دهد و می گوید نمی توانیم این کار را انجام دهیم یا نباید آن را انجام دهیم. باور محدودنماینده من به اندازه کافی خوب نیستم بر ما چیره می گردد و باعث می گردد فرصت ها و موقعیت های بسیاری را که در رسیدن به اهدافمان به ما یاری می نمایند از دست بدهیم. شما می توانید با صدای کوچک ضمیر ناخودآگاهتان مصاحبه کنید و این باور محدودنماینده را تغییر دهید. تنها کافی است خودتان را باور داشته باشید.

5. من قضاوت خواهم شد

ما اغلب خودمان را از انجام کارهای جدید عقب نگه می داریم، زیرا می ترسیم دیگران ما را قضاوت نمایند. ما اغلب بر ترس هایمان تمرکز می کنیم و هر چه این تمرکز بیشتر باشد، بیشتر قضاوت خواهیم شد. شما هیچ کنترلی بر آنچه دیگران فکر یا احساس می نمایند ندارید. نباید فراموش کنید که اغلب اوقات، آن ها اصلاً در خصوص شما فکر نمی نمایند. دیگران اغلب به آنچه در خصوص خودشان فکر یا احساس می نمایند کنترل دارند.

اگر احساس می کنید توسط دیگران قضاوت می شوید، این تنها بازتابی از افکار و قضاوت هایی است که در خصوص خودتان دارید. هنگامی که ترس از قضاوت به سراغ شما می آید، از خودتان بپرسید: اکنون کجا باید خودم را قضاوت کنم؟ مهم نیست چه نتیجه ای دریافت می کنید، بدون توجه به آنچه پیش می آید کارهایتان را پیش ببرید و باور محدودنماینده قضاوت شدن را کنار بگذارید. همیشه به یاد داشته باشید که شما بیش از حد خوب هستید و این شایسته قدردانی است.

6. من بهتر از آن ها نیستم

عبارت من بهتر از آن ها نیستم، یک باور محدودنماینده بر مبنای مقایسه است. زمانی که ما خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم، جلوی پیشرفت خودمان را می گیریم. این باور نادرست از زمان فراگیر شدن رسانه های اجتماعی شایع تر شده است. اگر شما خودتان را با دیگران مقایسه کنید و به آن ها حسادت کنید، اعتمادبه نفس خود را از دست می دهید و عبارت من بهتر از آن ها نیستم در ضمیر ناخودآگاه شما جای می گیرد.

به یاد داشته باشید که همه انسان ها با هم تفاوت دارند. به این معنی که همه ما دارای شخصیت های منحصر به فردی هستیم و طیف گسترده ای از نقاط قوت و استعدادهای طبیعی در ما وجود دارد. هر یک از ما ویژگی ها و خصوصیت های مختلفی داریم که احتیاج به رشد و توسعه دارند. هیچ کس کامل نیست و به همین دلیل است که ما به راحتی می توانیم به روش های مختلف از یکدیگر تعریف و تمجید کنیم. هیچ کس از دیگری کمتر یا بیشتر نیست، فقط تفاوت وجود دارد. تنها به این دلیل که آن ها کاری را متفاوت تر از شما انجام می دهند به این معنا نیست که شما به اندازه آن ها خوب نیستید؛ تنها به این معنی است که شما منحصر به فرد هستید و این خوب است.

7. من شکست خورده ام

اگر مدام به خودتان بگویید که شکست خورده اید، نتیجتاً از کوشش برای انجام آن کار دست برمی دارید. اعتقاد به اینکه شکست می خورید بسیار ناامیدنماینده است و باعث می گردد هرگز به موفقیت نرسید. به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر این باور محدودنماینده را تکرار کنید، بیشتر آن را باور می کنید. به همین دلیل ضروری است این عبارت را هر چه سریع تر از فهرست واژگان خود حذف کنید. تنها به این دلیل که کاری مطابق با خواسته شما پیش نرفته است به این معنا نیست که شما شکست خورده اید.

برنامه ریزی عصبی زبانی (Neuro Linguistic Programming) روشی است که شخص را برای رسیدن به رجحان توسعه می دهد. یکی از پیش فرض های این اصل می گوید: هیچ شکستی در ارتباط با رسیدن به هدف مورد نظر وجود ندارد، تنها بازخورد وجود دارد. بازخورد اطلاعاتی است که شما دریافت می کنید و به شما یاری می نماید دفعه بعد روش انجام کار خود را تغییر دهید. این یعنی ادگیری و رشد در تجربه وجود دارد. به جای اینکه به خودتان بگویید شکست خورده ام، تجربه را به عنوان یک درس ببینید. از خودتان بپرسید چه چیزی می توانید از آن یاد بگیرید و چگونه می توانید از آن بازخورد برای بهتر شدن در آینده بهره ببرید.

8. من یک احمق هستم

اگر به خودتان می گویید یک احمق هستید، لطفاً از این کار دست بردارید. من یک احمق هستم عبارتی است که هنگام انجام کار اشتباه، ممکن است به زبان بیاورید. حتی اگر عبارتی را به شوخی بیان کنید، ذهن ناخودآگاه شما همیشه به حرف هایتان گوش می دهد و به آن پاسخ می دهد و نتیجتاً به شما یادآوری می نماید.

اگر انجام یک اشتباه به این معنی باشد که شما احمق هستید، پس باید از انجام کارهایی که ممکن است اشتباه انجام دهید بپرهیزید. اشتباهات بخشی از راستا دستیابی به موفقیت هستند. شما هم احتمالاً مانند بسیاری از افراد یک کار را سه بار با خطا انجام می دهید تا در نهایت بتوانید به خوبی از پس آن برآیید. بدون شک هر اشتباهی که مرتکب می شوید شما را به نتیجه دلخواهتان نزدیک تر می نماید. به طور کامل این باور محدودنماینده را از فهرست واژگان خود حذف کنید و به خودتان یادآوری کنید که وقتی اشتباهی را مرتکب می شوید، به هدفی که می خواهید برسید نزدیک تر می شوید.

9. هرگز نمی توانم این کار را انجام دهم

اگر به خودتان بگویید هرگز نمی توانید کاری را انجام دهید، به هیچ عنوان از پیامدهای بد این باور محدودنماینده در آینده در امان نخواهید بود؛ زیرا زمانی که شما مکررا به یاد می آورید که نمی توانید کاری را انجام دهید، احساس خوبی نخواهید داشت. زمانی که این باور را به من در حال حاضر نمی توانم این کار را انجام دهم تغییر دهید، برای اینکه نشان دهید واقعاً می توانید این کار را انجام دهید گام های کوچکی برمی دارید و فرصت بیشتری به خودتان خواهید داد تا توانایی هایتان را گسترش دهید.

نتیجه گیری

شناسایی باورهای محدودنماینده خود، اولین قدم برای پس دریافت قدرت شماست. سرزنش می تواند سال ها شما را درگیر کند و به مرور عزت نفستان را از بین ببرد و حتی می تواند باعث گردد از راستا رسیدن به موفقیت دور بمانید. موفقیت واقعی به وسیله کار کردن روی باورهای محدودنماینده و تغییر آن ها حاصل می گردد. یکی از کارهایی که به شما یاری می نماید تا امیدوارانه تر زندگی کنید، تمرین شاد بودن است. به همین دلیل، پیشنهاد می کنیم با 10 راز موفقیت افراد خشنود آشنا شوید. همچنین می توانید نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما و دیگر مخاطبان انگیزه به اشتراک بگذارید. از اینکه تا خاتمه همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5230

به "9 باور محدود کننده که شما را از موفقیت دور نگه می دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 باور محدود کننده که شما را از موفقیت دور نگه می دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید