8 فیلم علمی، تخیلی استیون اسپیلبرگ از بدترین تا برترین

به گزارش هیو بلاگ، از فیلم سراسر احساس ای تی (.E.T) تا هجوم دایناسورهای پارک ژوراسیک (Jurassic Park)، در این مطلب فیلم های علمی-تخیلی استیون اسپیلبرگ را از بدترین تا برترین رتبه بندی کردیم.

8 فیلم علمی، تخیلی استیون اسپیلبرگ از بدترین تا برترین

استیون اسپیلبرگ تقریبا در همه ژانرهای ممکن فیلم ساخته است، اما فیلم های علمی-تخیلی او چگونه از بدترین تا رجحانن رتبه بندی می شوند؟ از سال 1977 تا 2018، او بارها به سرچشمه دیدنیی ژانر علمی-تخیلی و تفریحگاه جدیدترین پیشرفت های تکنولوژیکی سینما و به اسم منشوری که توانست بعضی از شخصی ترین آثار خود را از طریق آن فیلتر کند بازگشته است.

موفقیت عظیم اسپیلبرگ با کارگردانی فیلم آرواره ها (Jaws) در 1975 رخ داد. این فیلم رکورد گیشه را در آن موقع به دست آورد، موفقیت مهمی داشت و اولین نامزدی اسکار رجحانن فیلم را برای او به ارمغان آورد. بلافاصله پس از آن، اسپیلبرگ چشم به ستارگان دوخت و کارگردانی فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters of the Third Kind) را انجام داد و بلافاصله بعد از آن ای تی موجود فرازمینی (E.T. The Extra-Terrestrial) را ساخت. تسلط او بر ژانر علمی-تخیلی همچنان به جای مانده است و در تمام عمر حرفه ای پربار اسپیلبرگ، چه در پارک ژوراسیک با ایجاد وحشت از طریق دایناسورها یا گزارش اقلیت (A.I. or Minority Report)، هرگز تا کنون وقفه ای در این توانایی او ایجاد نشده است.

استیون اسپیلبرگ از زمان فیلم برخورد نزدیک تا بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One)، صندلی خود را به اسم یکی از مهم ترین کارگردانان ژانر علمی-تخیلی اثبات نموده است. در اینجا فیلم های علمی-تخیلی او از بدترین تا رجحانن رتبه بندی شده است.

8. بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One)

  • بازیگران: تای شرایدن، اولیویا کوک، بن مندلسون
  • محصول: 2018
  • امتیاز متاکریتیک: 64 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

به نظر می رسید در طول سال های 2010 اسپیلبرگ کاملا از تفریح های پرطرفدار کودک درونش که بر اوایل کار او سایه انداخته بود فاصله گرفته است. در عوض، این کارگردان با نگاه های پیچیده و ظریف به تاریخ آمریکا با ساختن آثاری مانند پل جاسوس ها (Bridge of Spies) یا لینکلن (Lincoln) متمرکز شد. به این ترتیب، هنگامی که اعلام شد او اقتباس رمان پرفروش ارنست کلاین درباره آینده ای بسیار خشن را بر عهده دارد که جامعه را مجبور به فرار به واقعیت مجازی می نماید، هیجان و انتظار زیادی برای بازگشت او به چنین ژانر پرطرفداری بوجود آمد. افسوس، بازیکن شماره یک آماده تنها یک نمایش چشم نواز است، زیرا کارگردان علاقه چندانی به آوردن هر نوع احساساتی در طرح اصلی خود ندارد و در عوض با جان و دل تسلیم بسیاری از سکانس های اکشن طولانی مدت CGI می گردد که کاملا سرشار از IP است. این فیلم برای جامعه علاقه مند ما به نوستالژی می توانست جالب باشد، اما متأسفانه، جدا از سکانسی در اواسط آن که هتل اورلوک فیلم درخشش را بازسازی می نماید، فیلمی به شدت و به شکل باورنکردنی خالی از احساس و شادی است.

7. دنیا گمشده؛ پارک ژوراسیک (The Lost World: Jurassic Park)

  • بازیگران: جف گلدبلوم، جولیان مور، وینس وان
  • محصول: 1997
  • امتیاز متاکریتیک: 59 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.6 از 10

اسپیلبرگ در واقع اهل ساختن دنباله فیلم نیست و وقتی این کار را انجام می دهد، معمولا به تقویت بیش از حد نسخه اصلی و بازدهی بیشتر می رسد. این موضوع مطمئنا درباره دنیا گشمده صادق است، این اولین دنباله پارک ژوراسیک بود که نشان داد تازه نگه داشتن فرمول پارک دایناسورها کار سختی است. در اینجا هیچ چیز شگفت انگیزی مانند قسمت اول وجود ندارد. با وجود ظاهر شدن جولیان مور و وینس وان، شخصیت های جالبی هم به چشم نمی خورد. جف گلدبلوم، که در قسمت اول از نظر عصبی هیستریک بود، به مردی برجسته با شرایط متفاوت ارتقا یافته است و اسپیلبرگ به غیر از یک کوشش برای رساندن یک پیغام زیست محیطی، کمی هم به اضافه کردن لحظات بامزه و سرگرم نماینده می پردازد، مانند گم شدن تی رکس در سان دیگو. همه اینها بدون آلن گرانت و الی ساتلر بسیار احمقانه و مضحک است، اما یادآوری خوبی از مهارت های کارگردان در ساخت بعضی از مجذوب نماینده ترین مجموعه های اکشن سینما است.

6. جنگ دنیاها (War Of The Worlds)

  • بازیگران: تام کروز، داکوتا فانینگ، میراندا اتو
  • محصول: 2005
  • امتیاز متاکریتیک: 73 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.5 از 10

بسیاری از هواداران و منتقدان اسپیلبرگ این فیلم را به همراه ترمینال (The Terminal) محصول 2004 و مونیخ (Munich) محصول 2005 یک سه گانه غیررسمی دانستند که بر حال و هوای آمریکا پس از فاجعه 11 سپتامبر متمرکز شده است. در حالی که فیلم اول دلچسب تر است و دومی بیشتر بر جوایز تمرکز دارد، جنگ دنیاها از هر دو نام سه گانه فراتر می رود و به یکی از هولناک ترین و قطعی ترین فیلم های آمریکایی درباره آن روز وحشتناک تبدیل می گردد. دیگر از ماجراجویی های پارک ژوراسیک خبری نیست، هیچ یک از آدم های خوب و آرواره ای هم در کار نیست. این در وهله اول فیلمی درباره ترس و وحشت است، از رودخانه ای که با اجساد سرریز می گردد تا هیولاهای سه پایه وحشتناک و اسپیلبرگ داستان خود را درباره کشوری که با یک حمله قریب به اتفاق ویرانگر روبه رو شده و رژه تیره و تار کابوس را روایت می نماید. منتقدان ممکن است سرانجام ناگهانی امداد غیبی (deus ex machina) آن را مسخره نمایند (اگرچه ایده از بین بردن گونه ای ویروس در سال 2020 کمی بیشتر قابل لمس باشد)، اما این فیلم تقریبا یکی از وحشتناک ترین و قدرتمندترین فیلم های اسپیلبرگ است.

5. گزارش اقلیت (Minority Report)

  • بازیگران: تام کروز، کالین فارل، سامانتا مورتون
  • محصول: 2002
  • امتیاز متاکریتیک: 80 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.6 از 10

ارتباط 11 سپتامبر به فیلم جنگ دنیاها ختم نمی گردد. درست است که اقتباس اسپیلبرگ از داستان گزارش اقلیت مدت ها قبل از سپتامبر 2011 ساخته شده بود، اما تصویری پارانویا و یک نظارت اجتماعی، که در آن پلیس می تواند افراد را فقط به این علت که فکر و قصد قتل خواهند داشت دستگیر کند، به تصویر کشید. روایتی وحشتناک و کاملا شگفت انگیز بسیاری از این ها به منبع اصلی آن مربوط می گردد، رمانی محصول سال 1956 نوشته فیلیپ کی دیک، که از آن برای دیگر شاهکارهای علمی-تخیلی مانند بلید رانر (Blade Runner) و یادآوری کامل (Total Recall) الهام گرفته شده است. با این حال، فیلم بسیار متفاوت از کتاب است و اسپیلبرگ همراه با فیلم برداری فوق العاده یانوش کامینسکی، رجحانن شکل این داستان اقتباسی را به تصویر می کشد. در اوایل سال های 2000 اسپیلبرگ با تسلط بر این ژانر با ناامیدی از خوش بینی که علامت تجاری او در دهه 70 و 80 بود برگشت. گزارش اقلیت، که بر بازی قوی تام کروز متکی است، به همان مقدار یک فیلم تکان دهنده و هیجان انگیز است.

4. برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters Of The Third Kind)

  • بازیگران: ریچارد دریفوس، فرانسوا تروفو، ملیندا دیلن
  • محصول: 1977
  • امتیاز متاکریتیک: 90 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.6 از 10

سال 1977 سالی پربار برای داستان های علمی-تخیلی در دنیای سینما و بیانگر کوشش های جورج لوکاس و استیون اسپیلبرگ در این ژانر بود که راه را برای انواع فیلم های ساخته شده تا به امروز باز کرد. با این حال، اگر جنگ ستارگان یک نگاه ویژه به فضا، یک داستان افسانه ای وسترن درباره خیر و شر، قهرمانان عجیب و غریب، شاهزاده خانم های بی پروا و اسلحه های لیزری بود، برخورد نزدیک از نوع سوم داستانی جدی تر و باشکوه تر بود، تا جایی که اسپیلبرگ پس از دست یابی به موفقیت این فیلم، به فکر ساخت دنباله ای هم از آن بود. این فیلم بیش از هر کدام از آثار اسپیلبرگ در خصوص کنجکاوی های بچگانه است، اما یک ویژگی اسرارآمیز و تسخیر شده در نمای فرازمینی آن وجود دارد. این یکی از کندترین، سردترین و به فکر فرو برنده ترین! فیلم های اسپیلبرگ است، اما داستان آن درباره مردی وسواسی است که در آشپزخانه اش مدل می سازد و سعی می نماید با نیروی کیهانی عظیم تر از خودش ارتباط برقرار کند هم به طرق مختلف تصویر کلی از زندگی حرفه ای او است. سکانس سرانجامی به اسم یکی از بارزترین آثار او، تصویری سمفونیک بصری و شنیداری است که فقط از طریق چنین استادی قابل ارائه است. اسپیلبرگ با فیلم نمادین آرواره ها یک ماکت ساده را به یک فیلم پرفروش تبدیل کرد، اما با برخورد نزدیک خواسته های خود را برای فراتر رفتن از تله های ژانر و دستیابی به ستاره ها آشکار کرد.

3. هوش مصنوعی (A.I. Artificial Intelligence)

  • بازیگران: هالی جوئل آزمنت، جود لا، برندن گلیسون
  • محصول: 2001
  • امتیاز متاکریتیک: 65 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

بدون شک یکی از قطبی ترین آثار کل فیلم شناسی اسپیلبرگ هوش مصنوعی است که حتی پس از 20 سال هم به درستی مورد ارزیابی قرار می گیرد. این یک افسانه بازگشت به علمی-تخیلی نبود که دیدنگران شاید در سال 2001 از کارگردان انتظار داشتند یا می خواستند، بلکه به شکل ساده ای در مجموعه ای قرار می گیرد که اکنون شامل خروجی های تیره و تار ژانر علمی-تخیلی مانند گزارش اقلیت است. علاوه بر این، نقدهای اولیه ای که بر تقسیم فیلم به قسمت های استیون اسپیلبرگ و قسمت های استنلی کوبریک وارد شده بود (اسپیلبرگ و کوبریک سال ها قبل از مرگ کوبریک ایده این فیلم را با هم ارائه داده بودند) اکنون می تواند تا حد زیادی به اسم یک نظر نامعقول مطلق نادیده گرفته شوند.

در حالی که هوش مصنوعی با فضای سرد و بی روح کوبریک که شناسه ای از آثارش محسوب می گردد سرشار است، این یک فیلم از ابتدا تا پایان پر از رد پای اسپیلبرگ است. در واقع، می توان استدلال کرد که این فیلم ارتباطی محض بین مردی است که آرواره ها و مهاجمان صندوق گمشده ساخته و کسی که لینکلن و مونیخ را ساخته است. هالی جوئل آزمنت در نقش دیوید یک نسخه وحشتناک و سرگرم نماینده از هنری توماس در نقش الیوت است. هرکسی که این فیلم را دیدن کند و بگوید سرانجام آن به احساساتی دل انگیز ختم می گردد قطعا درست توجه ننموده است. آخرین تصویری که اسپیلبرگ ارائه می نماید یک کنایه از وحشتناک ترین و آزاردهنده ترین کارهای او است.

2. پارک ژوراسیک (Jurassic Park)

  • بازیگران: سام نیل، لورا درن، جف گلدبلام
  • محصول: 1993
  • امتیاز متاکریتیک: 68 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10

چیزهای زیادی برای تحلیل درباره ی پارک ژوراسیک وجود دارد، خواه این نوآوری تکنیکی و CGI باشد، یا جان ویلیامز نمادین، یا این واقعیت که هنوز هم بسیار شگفت انگیز است و یا اینکه که در همان سال به اسم یکی دیگر از شاهکارهای او در تاریخ، قطب مقابل لیست شیندلر منتشر شد. سال 1993 نمایانگر یک تصویر مهم از تنوع بی نظیر آثار اسپیلبرگ است، اما پارک ژوراسیک تا به امروز آخرین فیلم پرفروش عظیمی است که بعلاوه می تواند جزء رجحانن آثار او محسوب گردد. در قلب خود یک تمثیل فرانکشتاین درباره غرور دارد. پارک ژوراسیک به اسم یکی دیگر از کلاس های اسپیلبرگ با کنجکاوی های بچگانه او شروع شده و به دایناسورها اجازه می دهد تا دلهره آور عمل نمایند و به یکی از هیجان انگیزترین سواری های دیدنگران بر قطار سینما تبدیل گردد. بسیاری از کارهای سخت و غیرقابل باور این کارگردان در اینجا به نمایش گذاشته شده است، از صحنه مقدماتی تی رکس گرفته تا صحنه آشپزخانه ی شبیه سازی شده و ولاسیرپتر وحشتناک و متغیر. ساخت دنباله پنجم برای سال آینده در نظر گرفته شده است، اما هیچ کدام هرگز بر نسخه اصلی رجحان نخواهند داشت.

1. ای تی موجود فرازمینی (E.T. The Extra-Terrestrial)

  • بازیگران: هنری توماس، دی والاس، رابرت مک ناتن
  • محصول: 1982
  • امتیاز متاکریتیک: 91 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10

ET فیلم معین نماینده ای در حرفه استیون اسپیلبرگ است. با فیلم نامه ملیسا ماتیسون شروع می گردد که داستان پسری در حومه شهر را روایت می نماید که در انبار خود بیگانه ای پیدا می نماید و تصمیم می گیرد از آسیب در امان نگهش دارد. با این حال، اسپیلبرگ است که این مفهوم ساده را به یکی از اصلی ترین داستان های دوستی سینما تبدیل می نماید. همه چیز در این فیلم زنده به نظر می رسد، از صحنه شروعین پویای یک مادر مجرد که سعی می کرد بچه های باهوشش را در کنار هم نگه دارد و پیتزا سفارش دهد، تا عروسک گردانی قابل توجهی که به شخصیت اصلی فیلم روح می بخشد. چرخش خام هنری توماس به اسم الیوت بدون شک عظیم ترین بازی کودک در تاریخ فیلم است. این فیلم مانند یک گل ظریف است که به یک اثر باشکوه با احساسات سر به فلک کشیده تبدیل می گردد. دیدنی ET تسلیم شدن در برابر قدرت کامل یک استاد سینمایی است که همواره درک نموده که گاهی اوقات فیلتر ژانر علمی-تخیلی می تواند رجحانن راه برای رسیدن به یک حقیقت دنیای باشد. در آخر، اسپیلبرگ اشک مخاطبانش را درمی آورد، زیرا فیلم از ویرانی تا سرخوشی، از شادی تا یک احساس فوق العاده قدرتمند از دست دادن را در خود جای داده است. زمان کوتاه ET روی زمین به الیوت و دیدنگران فیلم می آموزد که چگونه عشق بورزند و وقتی زمان آن فرا رسید چگونه خداحافظی نمایند. او می گوید: من همین جا خواهم بود. ET یکی از جاودانه ترین آثار کلاسیک سینما است و نسل ها یکی پس از دیگری آن را کشف خواهند کرد.

منبع: screenrant

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 8868

به "8 فیلم علمی، تخیلی استیون اسپیلبرگ از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فیلم علمی، تخیلی استیون اسپیلبرگ از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید