59 هزار عدد ماسک N95 به عراق صادر شد، تمرکز بر راه اندازی 3 سرای نوآوری

به گزارش هیو بلاگ، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل از فراوری ماسک N95 و صادرات 59 هزار عدد از این محصول به کشور عراق اطلاع داد و گفت: مصمم هستیم سه سرای نوآوری را با اولویت سرای نوآوری صنایع تبدیلی ایجاد کنیم.

59 هزار عدد ماسک N95 به عراق صادر شد، تمرکز بر راه اندازی 3 سرای نوآوری

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران - مجتبی آزادیان؛ سال 1393 نخستین اقدام برای راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل استارت خورد و سال 94 موافقت اولیه و اواخر همین سال موافقت اصولی آن از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شد.

شاپور جعفرقلی نژاد رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران، درباره اهداف،فعالیت ها، دستاوردها و برنامه های به تفصیل سخن گفته است که مشروح این مصاحبه را می خوانید:

خبرنگاران: خلاصه ای از تاریخچه مرکز رشد و چگونگی راه اندازی آن را در واحد اردبیل بیان کنید.

جعفرقلی نژاد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل سال 1393 نخستین اقدام برای راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور را آغاز کرد و سال 94 موافقت اولیه و اواخر همین سال موافقت اصولی آن را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کرد.

این دانشگاه فضایی بالغ بر 15 هزار مترمربع را به مرکز رشد واحدهای فناور اختصاص داده است و در این فضای 1.5 هکتاری، واحدها و هسته های فناور مستقر می شوند. در این مرکز رشد بالغ بر 9 هزار مترمربع ساختمان اداری، دفاتر کار و سوله های کارگاهی داریم و به نظر می رسد از لحاظ فضا، یکی از مراکز رشد منحصربه فرد بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را دارا هستیم.

خبرنگاران: مرکز رشد واحد متبوع شما اکنون میزبان چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانش بنیان است؟

جعفرقلی نژاد: حدود 40 هسته، واحد فناور و شرکت دانش بنیان در این مرکز فعالیت دارند که به طور دقیق تر و تفکیک شده 14 هسته، 24 واحد فناور و دو شرکت دانش بنیان در این مرکز رشد فعال هستند.

خبرنگاران: چنانچه محصول (دانش بنیان) و یا دستاورد برجسته علمی در مرکز رشد واحد متبوع شما فعالیت دارد، فعالیت های آن را تشریح کنید.

جعفرقلی نژاد: یکی از شرکت های دانش بنیان واحد اردبیل عرقیجات گیاهی فراوری می نماید و 21 محصول دارد. شرکت دیگر دانش بنیان لامپ های LED برای روشنایی معابر فراوری می نماید و اخیراً هم آغاز به فراوری سنسور و منبع تغذیه نموده اند.

مزایا و معایب رنگ های خوراکی

فراوری 21 داروی گیاهی در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

جزئیاتی از فعالیت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در اردبیل

یکی از واحدهای فناور در ماشین سازی و صنایع تبدیلی فعال است. یکی از واحدهای فناور شاخص، واحدی است که سیستم هشدار تسمه تایم فراوری و به بازار عرضه نموده و واحد دیگر ما دستگاه میوه خشک کن و اسانس گیر فراوری می نماید و فروش آنها هم خیلی خوب است و سال گذشته بالای یک میلیارد تومان سفارش داشتند و پیش بینی می گردد سال جاری بیشتر از 2 میلیارد تومان فروش داشته باشند. واحد فراوری ماسک N95 را هم داریم که هفته گذشته 59 هزار عدد از محصولات آنها به کشور عراق صادر شد.

مرکز رشد واحد اردبیل بر فعالیت سه سرای نوآوری تمرکز نموده و واحدهای فناور را به این سراها راهنمایی می کنیم. نخستین اولویت دانشگاه سرای نوآوری صنایع تبدیلی است؛ چراکه شهرستان اردبیل از این لحاظ غنی است، خود دانشگاه هم مزرعه دارد. یکی از مزارع دانشگاه به مساحت 28 هکتار را به کشت گیاهان دارویی و ایجاد صنایع تبدیلی در کنار آن اختصاص داده ایم.

سرای نوآوری بعدی که می خواهیم روی آن تمرکز داشته باشیم و یک شرکت دانش بنیان هم در این حوزه داریم، سرای نوآوری انرژی است که اخیراً هم این شرکت دانش بنیان پیروز به فراوری اینورتر شده است.

در سرای نوآوری انرژی قصد داریم در انرژی هایی که می توان در دامنه کوه سبلان روی آنها کار کرد، ازجمله انرژی باد، انرژی آب های معدنی، نیروگاه های خورشیدی و این قبیل انرژی های طبیعی فعالیت کنیم.

پیش بینی فروش 30 میلیارد تومانی تا 2 سال آینده در سرای نوآوری فناوری های نرم

آخرین و سومین سرایی که قصد سرمایه گذاری و توسعه آن را داریم، سرای فناوری های نرم است که ساختمانی را به چند گروه از اعضای هیئت علمی و بخش خصوصی اختصاص داده ایم و قرار است در زمینه فراوری گِیم و انیمیشن فعالیت نمایند و پیش بینی می گردد تا دو سال آینده محصولات شان به بازار عرضه گردد و مطمئناً فروش بالای 20 تا 30 میلیارد تومان خواهند داشت.

استقرار 17 عضو هیئت علمی در مرکز رشد اردبیل

نکته ای که حائز اهمیت است، این است که اوایل سال 98 فقط یک نفر از اعضای هیئت علمی ما در مرکز رشد مستقر و درگیر کارهای فناورانه و نوآورانه بود؛ اما اکنون 17 نفر از اعضای هیئت علمی در مرکز رشد مستقر شده اند و برنامه این است که 20 درصد اعضای هیئت علمی خود را در کارهای فناورانه مرکز رشد درگیر کنیم.

خبرنگاران: آیا در دوره مبارزه با کرونا در مرکز رشد واحد متبوعتان به فراوری محصولی دست یافته اید؟

جعفرقلی نژاد: گروهی از دانشجویان مهندسی مکانیک محصولی به نام تونل ضدعفونی را ساخته بودند که البته بازار فروش زیادی پیدا نکرد و فعلاً متوقف است. این محصول به دلیل قیمت تمام شده بالایی که داشت در امر بازاریابی و فروش به پیروزیت دست نیافت؛ اما در فراوری ماسک N95 بسیار پیروز بودیم. حتی دستگاه های فراوری این محصول هم در مرکز رشد ساخته شد؛ چراکه کارگاه های تراشکاری و ماشین کاری و ... در واحد اردبیل داریم. ماسک فراوریی ما در حوزه صادرات هم وارد شد و یکی از پیروزیت های دانشگاه محسوب می گردد.

فراوری ماسک N95 و پدال ضدعفونی برای مقابله با کرونا

محصول دیگر مرکز رشد واحد اردبیل پدال ضدعفونی است. این پدال ضد عفونی را که به همت واحدهای فناور فراوری شده است در خود دانشگاه نصب نموده ایم و اکنون در سراسر کشور توزیع می گردد و در بسیاری از ادارات از آن استفاده می نمایند و مشتریان زیادی دارد.

خبرنگاران: از برنامه های در حال اجرا، اهداف و برنامه های پیش روی مرکز رشد بگویید.

جعفرقلی نژاد: قصد داریم سه سرای نوآوری را با اولویت سرای نوآوری صنایع تبدیلی توسعه دهیم و مزارعی را که در اختیار دانشگاه است به کشت محصولات و فراوری بذر دانش بنیان اختصاص دهیم. استان اردبیل از نظر اقلیمی دارای یک سری مزایاست. روستایی به اسم روستای سوها داریم که به عنوان روستای پایلوت بیکار (بدون اشتغال) درنظر گرفته شده و دانشگاه با هماهنگی استانداری در حال اجرا پروژه ای در این روستاست که با شبکه سازی بین واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه و کارهایی که دانشگاه انجام می دهد، ایجاد شده است.

برای مثال قرار است در منطقه ای از روستای سوها، زیر نظر هیئت علمی واحد اردبیل محصولات ارگانیک کشت گردد. خط فراوری توسط یکی از واحدهای فناور که در زمینه فراوری دستگاه های میوه خشک کن و اسانس گیر فعالیت دارد، راه اندازی می گردد. گیاهان دارویی که به صورت ارگانیک در سوها کشت می شوند، توسط اهالی روستا مدیریت می گردد و اهالی همان روستا مدیریت کارخانه خشک کن گیاهان دارویی را هم برعهده می گیرند و به این طریق زنجیره فراوری محصول تکمیل می گردد.

4103/4062/

چراااااااااااااااااااااااااااااا باید ما ماسک به کشور عراق صادر کنیم در صورتی که مردم ما خوددشان در تهیه ماسک مشکل دارند آیا بهنر نیست در این ایام ماسک ها را با قیمت مناسبت تری در اختیار همین مردمی که به آنها احتیاج داریم قرار دهیم مگر ما به مردم عراق احتیاج داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5395

به "59 هزار عدد ماسک N95 به عراق صادر شد، تمرکز بر راه اندازی 3 سرای نوآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "59 هزار عدد ماسک N95 به عراق صادر شد، تمرکز بر راه اندازی 3 سرای نوآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید