گزینه داخلی برای تیم ملی مناسب است، ایرانی ها صفر کیلومتر نیستند

به گزارش هیو بلاگ، محمود افشاردوست در مصاحبه با خبرنگاران درباره فرایند انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال گفت: پس از لغو تمام رقابت های بین المللی، تیم ملی دیگر هیچ برنامه ای برای سال جاری نداشت درحالی که فدراسیون زمان و فرصت کافی برای انتخاب سرمربی داشت. در جلسه آخر هیئت رئیسه همه اعضا متفق القول موافق بودند که داورزنی با توجه به زمان در اختیار داشته، بررسی های لازم را انجام دهد.

گزینه داخلی برای تیم ملی مناسب است، ایرانی ها صفر کیلومتر نیستند

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال تأکید کرد: داورزنی سال ها در والیبال و ورزش حضور داشته و فرد باتجربه ای است. پس از جلسه، گزارش ها و اخبار متفاوتی در رابطه با گزینه های نیمکت تیم ملی شنیدیم از جمله رزنده، آلکنو و ... شاید برای گزینه های دیگری نیز مذاکره گردد که رسانه ای نشده است. به طور کلی، تیم ملی مسابقه ای در پیش نداشت و این تعلل مسئله ای را پیش نخواهد آورد و نیاز به عجله نبود.

تمام موارد توسط رئیس فدراسیون بررسی گردد

وی ادامه داد: قرار بود داورزنی تا شهریور ماه بررسی های خود را درباره گزینه های داخلی و خارجی انجام دهد و در نهایت در جلسه آینده هیئت رئیسه نظراتش را به هیئت رئیسه اعلام کند و جمع بندی انجام گردد. در آن مقطع گزینه خارجی، ایرانی و تلفیقی از آن مطرح بود. بحث و تبادل نظرها انجام شد و در نهایت قرار شد فدراسیون به جمع بندی برسد. به هر حال شرایط مالی بسیار اهمیت دارد و نوسانات دلار مهم است. از طرفی نیز می دانیم هر مربی خارجی که به ایران بیاید، دستمزدی فراتر از دستمزد اروپا طلب خواهد کرد؛ تمام این موارد باید توسط رئیس فدراسیون بررسی گردد.

با گزینه ایرانی موافقم

افشاردوست در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که نظر شما به عنوان عضو هیئت رئیسه به گزینه داخلی یا خارجی است؟ گفت: با گزینه ایرانی موافق هستم البته گزینه ای که مورد حمایت قاطع فدراسیون و اصحاب رسانه باشد؛ نه گزینه ای که پس از یک شکست در تورنمنت، همه به او حمله کرده و خواهان برکناری اش شوند.

شانس شکست تیم های بزرگ در المپیک را داریم

وی با اشاره به بازی های المپیک اعلام کرد: گروه ایران در المپیک تعیین است و باید نسبت به موضوعات مختلف واقع بین باشیم. تیم ملی بسیار خوب و با پتانسیل بالایی داریم. بازیکنانی در اختیار تیم ملی هستند که هر کدام در پست های خود جزو بهترین های جهان محسوب می شوند. شرایط تیم ملی در المپیک به گونه ای است که اگر در آمادگی خوبی باشیم، در گروه خود رتبه سوم یا دوم را کسب خواهیم کرد که البته کار سختی است. برای بازی های مرحله پلی آف نیز باید منتظر ماند و دید که مقابل چه تیمی قرار خواهیم گرفت. چهار تیم نخست گروه مقابل جزو تیم هایی هستند که سابقه کسب مدال المپیک و قهرمانی جهان را در کارنامه دارند. اگر بخواهیم منطقی باشیم، شانس تیم ملی در پلی آف کم است چرا که تیم های باتجربه تری در آن گروه حضور دارند البته ممکن است شانس شکست آنها را نیز داشته باشیم و این اتفاق با توجه به پتانسیل تیم ملی ممکن است اما دلیل نمی گردد که واقع بینانه و منطقی با موضوع برخورد نکنیم.

شانس کسب نتیجه مربی ایرانی و خارجی برابر است

وی تأکید کرد: منطقی این است که تیم ملی حتی اگر با مربی خارجی در بازی ها شرکت کند، شانس صعود به جمع چهار تیم را به اندازه یک مربی ایرانی داشته باشد. صعود به جمع چهار تیم، آرزوی همه ما است چرا که دوست داریم اتفاقات خوبی برای والیبال کشور رقم بخورد و برای رسیدن به آن دعا می کنیم.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال در پاسخ به این سؤال که پس شما شانس کسب نتیجه با مربی ایرانی و خارجی را یکسان می دانید؟ گفت: بله، تقریباً مربی ایرانی نیز می تواند کار مربی خارجی را در این مقطع انجام دهد. شاید تیم ملی همانند المپیک گذشته، مقام پنجم را کسب کند؛ با این تفاوت که دو بازی بیشتر پیروز گردد اما مربی ایرانی تجربه زیادی کسب خواهد کرد و برای المپیک بعدی در صورت حفظ و حمایت آن، به افزایش دانشش کمک خواهیم کرد.

مربیان ایرانی صفر کیلومتر نیستند

وی افزود: باید از مربی ایرانی برای حضور در تورنمنت های بیشتر حمایت کنیم. مربیان ایرانی بی دانش و صفر کیلومتر نیستند بلکه مربیانی هستند که در رده های مختلف فعالیت داشته و حتی در تیم ملی بزرگسالان نیز کار کرده اند؛ به راحتی می توانند از این پتانسیل و فرصت استفاده کنند و به یک مربی خوب تبدیل شوند.

ملی پوشان از سرمربی تمکین می کنند

افشاردوست درباره نقش بازیکنان نیز گفت: ملی پوشان به لحاظ فکری به بلوغ رسیده اند و این شرایط را دارند که هر کسی به عنوان سرمربی تیم ملی (ایرانی یا خارجی) انتخاب گردد، او را بپذیرند و تمکین کنند ضمن اینکه مربی ایرانی می تواند در کنار خود از یک مشاور خارجی بهره گیرد. باید به نوعی مربیان ایرانی را برای آینده بسازیم چرا که نمی توانیم همیشه از مربیان خارجی استفاده کنیم. اگر یک سال تحمل کنیم، برای سال های آینده به ما کمک بسکمک خواهد شد. این فرصت وجود دارد که مربیان ایرانی در فاصله این المپیک تا المپیک بعد به سمینارهای مختلفی در جهت ارتقای دانش و تجربه اعزام کنیم.

یک تیم ملی داریم پس یک سرمربی انتخاب می گردد

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال درباره تأثیر حمایت مربیان داخلی از گزینه ایرانی گفت: یک تیم ملی بزرگسالان داریم و این تیم نیاز به یک سرمربی دارد. همه باید به انتخاب فدراسیون احترام بگذارند و تمام اعضای والیبال از سرمربی حمایت کنند البته به این معنا نیست که هیچ کس حق انتقاد نداشته باشد بلکه انتقاد سازنده در جهت بهبود شرایط بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

مربی ایرانی باید فرصت خطا داشته باشد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دست و پای فدراسیون برای انتخاب گزینه داخلی بسته است یا خیر؟ گفت: قطعاً این انتخاب به حمایت فدراسیون از مربی اش بازمی گردد؛ گزینه ایرانی یا خارجی هیچ فرقی نمی کند اگر حمایت مجموعه فدراسیون را نداشته باشد، قطعاً به چالش خواهد خورد. تیم ملی سابقه حضور مربی خارجی را در پرونده دارد که نتایج قابل قبولی در مقاطعی کسب کرده اما مورد حمایت و وثوق کارشناسان، مربیان ایرانی و همچنین فدراسیون نبوده و در نهایت نیز از تیم ملی جدا شده است؛ بنابراین حمایت صد درصدی فدراسیون می تواند در این زمینه بسیار اثرگذار باشد ضمن اینکه باید بپذیریم مربی ایرانی باید فرصت خطا و باخت را داشته باشد.

آرزوی خانواده والیبال صعود به جمع چهار تیم المپیک است

افشاردوست ادامه داد: اگر در المپیک توکیو بهترین مربی جهان را نیز در اختیار داشته باشیم، شاید شانس تغییر نتیجه کوچک باشد اما استفاده از مربی ایرانی کمک خواهد کرد نیروی انسانی خوبی برای آینده والیبال بسازیم که بسیار مهم است؛ نکته ای که شاید الان توجه جدی به آن نگردد اما اگر این کار را انجام دهیم برای والیبال بسیار خوب خواهد بود. زمانی وجود دارد که شرایط ما در المپیک، شانس رفتن به جمع چهار تیم را مهیا کرده است و همه در آن مقطع از مربی صحبت می کنند که به لحاظ تجربه بتواند در صعود تیم ملی به جمع چهار تیم کمک کند. همه آرزو داریم تیم ملی بهترین نتیجه را در المپیک کسب کند؛ والیبالی هستیم و این آرزوی همه ما است. چه فدراسیون، چه اعضای خانواده والیبال و چه اصحاب رسانه که سال ها زحمت والیبال را کشیده اند، آرزوی صعود تیم ملی به جمع چهار تیم را در المپیک دارند.

تا کی از مربی خارجی استفاده کنیم؟

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال بیان نمود: تا کی می خواهیم از مربی خارجی استفاده کنیم؟ در مقطعی باید بپذیریم که آستانه صبر را افزایش داده و تحمل کنیم تا آینده روشن برای والیبال به وجود آید؛ می توانیم سرمربی ایرانی و مشاور خارجی را داشته باشیم. اگر واقعاً برای والیبال دلسوزی می کنیم، باید به تصمیم فدراسیون احترام بگذاریم، نه اینکه منتظر زمین خوردن گزینه مورد نظر باشیم؛ وگرنه تا صد سال دیگر نیز به نتیجه نخواهیم رسید. باید انتقادها سازنده باشد و در جهت رسیدن به هدف نهایی کمک کند.

نسل خوبی داریم

افشاردوست به بازیکنان تیم ملی اشاره کرد و گفت: نسل خوبی در والیبال در اختیار داریم که در چند سال آینده به جرگه مربیان خواهند پیوست. آیا قرار است آنها را دور بریزیم و از گزینه خارجی استفاده کنیم؟ این بازیکنان در آینده نزدیک در صورت حمایت می توانند مربیان خوبی شوند؛ باید از داشته های داخلی کمک بگیریم، هزینه زیادی نخواهد داشت، می توانیم آنها را به سمینارها و مسابقات مختلف اعزام کنیم تا با سرمربیان بزرگ جهان هم صحبت و هماهنگ شوند. این تبادل دانش و تجربه بسیار اثرگذار است. اگر کمی تحمل کنیم تا المپیک بعد، چند مربی خوب خواهیم داشت.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال در انتها گفت: اگر یک سوم هزینه مربی خارجی را برای دانش افزایی مربیان داخلی بپردازیم، والیبال آینده روشنی خواهد داشت. هر گزینه ای که فدراسیون و داورزنی اعلام کند، همه وظیفه داریم که از آن حمایت کنیم. گزینه ایرانی می تواند بسیار خوب باشد. به هر حال پس از المپیک، ممکن است تغییراتی در بدنه تیم ملی داشته باشیم و مربیان ایرانی با توجه به عملکردشان در رده جوانان و حتی باشگاهی، شناخت خوبی از آنها دارند بنابراین مربی ایرانی می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

مجله آی سیب: مجله آی سیب | مجله فناوری های جدید، رایانه ها، موبایل ها و کجت های هوشمند

مجله بیزبینگ: مجله بیزبینگ، مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5193

به "گزینه داخلی برای تیم ملی مناسب است، ایرانی ها صفر کیلومتر نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزینه داخلی برای تیم ملی مناسب است، ایرانی ها صفر کیلومتر نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید