هر چند سال یکبار باید لپ تاپ را ارتقا دهیم؟

به گزارش هیو بلاگ، روزی روزگاری کامپیوترهای دسکتاپ هواداران زیادی داشتند. اما با افزایش جذابیت و امکانات لپ تاپ ها، در حال حاضر فقط گروه محدودی از کاربران همچنان از سیستم های دسکتاپ استفاده می نمایند و لپ تاپ ها مورد توجه بیشتری قرار می گیرند. اما با توجه به اینکه این دستگاه ها عمر ابدی ندارند، هر چند سال یکبار باید لپ تاپ خود را ارتقا دهیم؟ در ادامه از زوایای مختلف به این موضوع می پردازیم.

هر چند سال یکبار باید لپ تاپ را ارتقا دهیم؟

عوامل تاثیرگذار روی عمر لپ تاپ

در زمینه کاهش عمر لپ تاپ عوامل زیادی اثرگذار هستند که در این میان طبیعتا مدت زمان استفاده از آن، بیشترین تاثیر را دارد. بعضی کاربران ممکن است فقط چند ساعت در روز از لپ تاپ خود استفاده نمایند اما بعضی دیگر صبح تا شب به طور پیوسته در حال استفاده از لپ تاپ خود هستند. به عنوان مثال اگر لپ تاپ وسیله کار شما محسوب می گردد، پس مطمئنا ساعات زیادی در طول روز از آن بهره می برید.

علاوه بر این، نحوه استفاده از لپ تاپ می تواند بر طول عمر آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر مرتباً از لپ تاپ خود برای گیمینگ استفاده می کنید، چنین کاری می تواند به مرور زمان توانایی سخت افزار را کاهش دهد. به طور کلی یک لپ تاپ مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری عمر مفید مشخصی دارد.

علاوه بر این، نوع لپ تاپ شما می تواند بر طول عمر آن تأثیر بگذارد. اگر لپ تاپ شما سخت افزار قدیمی تر یا ضعیف تری دارد، احتمالاً به مقدار لپ تاپ هایی با سخت افزار با کیفیت بالا دوام نخواهد آورد. اگرچه همیشه اینطور نیست، اما در هر صورت چنین چیزی را باید مدنظر قرار دهید.

بعلاوه باید به آسیب های وارد شده هم اشاره کنیم. در کنار آسیب های فیزیکی، نباید چیزهایی مانند رطوبت، گرمای بیش از حد و دیگر موارد این چنینی را از قلم بیندازیم که هرکدام از آن ها می توانند عمر قطعات مختلف درون لپ تاپ را کاهش دهند. ضمناً بی توجهی به شرایط لپ تاپ می تواند طول عمر آن را کاهش دهد. به عنوان مثال می توانیم به فن لپ تاپ اشاره کنیم. این قطعه سخت افزاری برای کاهش دمای لپ تاپ نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید. به عنوان مثال زمانی که پردازنده تحت فشار زیادی قرار می گیرد، فن هم با سرعت زیادی به حرکت درمی آید تا پردازنده تحت این فشار زیاد با مشکل روبرو نگردد.

با این حال، اگر داخل بدنه لپ تاپ سرشار از گرد و غبار باشد، فن هم طبیعتا نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهند. همین موضوع منجر به گرمای بیش از حد بدنه و آسیب رسیدن به دیگر قطعات می گردد. بنابراین توصیه می گردد هر 6 ماه یک بار فن لپ تاپ را تمیز کنید. حالا بعد از مرور عواملی که روی عمر لپ تاپ تاثیر می گذارند، باید به موضوع زمان مناسب برای ارتقا لپ تاپ بپردازیم.

چه زمانی باید لپ تاپ خود را ارتقا دهید؟

با توجه به تمام عوامل اشاره شده، در این زمینه یک پاسخ قطعی و همه جانبه وجود ندارد. اما در کل در این زمینه می توانیم به توصیه های مفیدی بپردازیم.

به طور کلی متخصصان توصیه می نمایند که هر سه تا پنج سال یکبار لپ تاپ خود را ارتقا دهید. با این حال، این مدت زمان پیشنهادی ممکن است با توجه به نحوه استفاده شما، نوع لپ تاپ، نحوه نگهداری و غیره افزایش یا کاهش پیدا کند. لپ تاپ ها معمولا نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ عمر کمتری دارند ولی این موضوع لزوما به معنای تفاوت قابل توجه بین عمر مفید آن ها نیست.

اگر از جمله کاربرانی هستید که دوست دارید همیشه از نوترین تکنولوژی ها بهره ببرید، پس طبیعتا باید به زود به زود لپ تاپ خود را ارتقا دهید؛ البته طبیعتا چنین کاری بسیار هزینه بر است. از طرف دیگر بعضی دیگر ممکن است تا آخرین نفس از لپ تاپ خود استفاده نمایند که چنین چیزی ممکن است 8 سال یا حتی بیشتر طول بکشد.

در این میان باید به امکان ارتقای بعضی از قطعات لپ تاپ به جای کنار گذاشتن آن هم اشاره کنیم. چنین کاری نه تنها فشار کمتری به جیب شما وارد می نماید، بلکه از دردسرهای خرید لپ تاپ و انتقال فایل ها و دیگر کار های این چنینی هم خلاص می شوید. به عنوان مثال می توانید برای لپ تاپ از باتری نوی بهره ببرید یا رم آن را ارتقا دهید.

نشانه هایی که از سرانجام عمر لپ تاپ خبر می دهند

اگر فکر می کنید زمان آن رسیده که لپ تاپ خود را ارتقا دهید، پس بهتر است به نشانه های مشخصی توجه کنید. اول از همه باید باید بگوییم که اگر لپ تاپ شما مرتبا هنگ می نماید یا خاموش می گردد، پس به نظر می رسد در حال کشیدن نفس های آخرش است. چنین مسائلی معمولا مربوط به پردازنده هستند. برای بیشتر لپ تاپ ها امکان تعویض پردازنده وجود ندارد و بنابراین اگر CPU با مسائل جدی روبرو شده، چاره ای جز خرید لپ تاپ نو ندارید.

اما اگر مسائل لپ تاپ شما با رم، HDD یا SSD ارتباط دارد، می توانید به راحتی این قطعات را تعویض کنید. گاهی اوقات هم اگرچه لپ تاپ فعلی مشکل خاصی ندارد، اما ممکن است سرعت و امکانات آن دیگر ضعیف تر از انتظارات و احتیاجهای شما باشد. بنابراین در صورت برخورد با چنین شرایطی، چاره ای جز ارتقا لپ تاپ ندارید.

خریدن لپ تاپ نو به غیر از اینکه بسیار هزینه بر است، دردسرهای زیادی هم دارد زیرا باید از بین گزینه های زیادی دست به انتخاب بزنید. اما اگر ساعات زیادی پشت لپ تاپ هستید و به این وسیله احتیاج دارید، در صورت برخورد با مسائل مختلف چاره ای جز خرید لپ تاپ تازه نفس ندارید.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11865

به "هر چند سال یکبار باید لپ تاپ را ارتقا دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر چند سال یکبار باید لپ تاپ را ارتقا دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید