دلیل اصلی خرابی راه ها بودجه اندک نگهداری آنهاست

به گزارش هیو بلاگ، علی آزاد گفت: بودجه اختصاص یافته به نگهداری راه ها در کشور ما کمتر از یک درصد ارزش راههاست در حالیکه در جهان حداقل 4 درصد ارزش راه ها به نگهداری آن ها اختصاص می یابد.

دلیل اصلی خرابی راه ها بودجه اندک نگهداری آنهاست

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، علی آزاد اشاره به اینکه ارزش راه های کشور حداقل پانصد هزار میلیارد تومان برآورد می گردد، گفت: دلیل اصلی کیفیت پایین بعضی از راه های کشور، تخصیص اندک بودجه نگهداری است، چون هزینه نگهداری این سرمایه ملی بسیار بالاست، اما در کشور ما حتی یک درصد از این ارزش هم برای نگهداری آن صرف نمی گردد و بنابراین، طبیعی است که راه ها دارای نواقصی باشند.

وی میزان زیرساخت های کشور را از نظر راه و جاده، راه آهن، فرودگاه، راه های درون شهری و مترو معادل کشور های پیشرفته دانست و گفت: پیش از انقلاب اسلامی، طراحی زیرساخت ها بر عهده مشاوران خارجی و اجرای آن بر عهده شرکت های داخلی بود، اما پس از انقلاب اسلامی که مشاوران خارجی از کشور رفتند، جامعه فنی مهندسی کشورمان توان طراحی و اجرای این زیرساخت ها را ایجاد کرد و اکنون این توان در سطح بسیار عالی در کشور ما وجود دارد.

دبیر انجمن شرکت های راهسازی ایران اضافه نمود: در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی به دیگر کشور ها ظرفیت بالایی در کشور وجود دارد و حتی این خدمات را در گذشته به کشورهایی، چون هند، آفریقای جنوبی و کشور های آمریکای جنوبی نیز صادر می کردیم، اما آنچه مورد احتیاج ماست، بخشی از ماشین آلات تازه راهسازی است، چون در مواردی به ماشین آلات تازه احتیاج داریم.

دبیر انجمن شرکت های راهسازی بعلاوه راه را اولین زیرساخت توسعه همه جانبه کشور دانست و گفت: راه ها در همه جهان مشکلاتی دارند و، چون راه سرمایه ملی است، باید برای نگهداری و حفاظت آن هزینه گردد، اما به دلایلی و از جمله تحریم ها، بودجه مناسبی برای نگهداری راه ها تخصیص نمی یابد.

آزاد بعلاوه با بیان اینکه برای انجام طرح های زیرساختی و توسعه آن ها باید هم کیفیت، هم قیمت و هم زمان اجرا بهینه باشد گفت: به دلیل نبود امکان تخصیص بودجه لازم به پروژه های عمرانی، تعداد این پروژه ها در کشور افزایش یافته است و در نتیجه، امکان تخصیص بودجه در زمان آغاز قرارداد ها اصلاً میسر نیست و پروژه هایی که قرار است دو ساله تمام شوند زمان اجرای آن ها به بالای 12 و 13 سال می رسد که خود این عامل، باعث خرابی و کیفیت پایین پروژه ها نیز می گردد بنابراین دولت باید با توجه به توانمندی های اقتصادی خود، پروژه ها را تعریف کند و به عبارت دیگر وقتی پول لازم را نداریم چرا باید در کشور پروژه های عمرانی زیادی ایجاد گردد.

وی اضافه نمود: امروز با 80 هزار پروژه نیمه تمام سطح استانی و 6 هزار پروژه نیمه تمام سطح ملی روبرو هستیم.

دبیر انجمن شرکت های راهسازی یکی از دلایل وجود طرح های نیمه تمام استانی و ملی را دخالت بعضی نمایندگان مجلس در تعریف پروژه های عمرانی در حوزه انتخابیه آن ها دانست و پیشنهاد کرد: در مورد ساخت پروژه های عمرانی، یک طرح آمایش سرزمینی به عنوان سند ملی داشته باشیم که طرح های جامع دیگر از جمله در بخش راه ها و ... جزو آن باشند و بر اساس طرح آمایش سرزمین، طرح های عمرانی دیگر تعریف گردد تا از این پس شاهد ایجاد و افتتاح یک شبه پروژه ها و طرح ها نباشیم.

آزاد بعلاوه تخصیص بودجه لازم را در زمان مناسب، یکی از عوامل مهم در بهبود کیفیت راه ها دانست و گفت: به طور مثال در فصل زمستان به جز در شهر های جنوبی کشور نمی توانیم راهی را آسفالت کنیم و اگر بودجه آسفالت راه های منطقه ها شاقتصادی کشور در این فصل تخصیص یابد، طبیعی است که کار خراب شده و کیفیت راه پایین می آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9840

به "دلیل اصلی خرابی راه ها بودجه اندک نگهداری آنهاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل اصلی خرابی راه ها بودجه اندک نگهداری آنهاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید