در آستانه 15 سالگی آیفون؛ مروری بر تمام گوشی های اپل

به گزارش هیو بلاگ، 15 سال پیش، استیو جابز از اولین آیفون رونمایی کرد. او در مراسم رونمایی، از نسل اول آیفون به عنوان 3 دستگاه در یک دستگاه یاد کرد: یک آیپاد با نمایشگر بزرگ و کنترل های لمسی، یک تلفن همراه انقلابی و یک دستگاه پیشرو برای ارتباطات اینترنتی.

در آستانه 15 سالگی آیفون؛ مروری بر تمام گوشی های اپل

از زمان معرفی اولین آیفون، این خانواده نسل به نسل پیشرفته تر شده و به سمبلی در جهانی فناوری تبدیل شده است و حتی اپل را هم به بزرگ ترین شرکت جهان از نظر سهم بازار تبدیل کرد. در سال 2015، آیفون به عنوان سودآورترین محصول تا به آن موقع شناخته شد و به اول یاری کرد به شرکتی با ارزش یک تریلیون دلار و پس از مدتی 2 تریلیون و حتی نزدیک به 3 تریلیون دلار هم برسد.

یکی از دلایل پیروزیت آیفون، گام های راسخ اپل برای نگه داشتن آیفون در صدر است. این گام ها با معرفی یک دستگاه کامپکت شروع شد که بر رابط کاربری و نرم افزار متمرکز بود. سپس اپل سرعت شبکه و مشخصات سخت افزاری را بهبود بخشید. پس از آن به سمت استفاده از دوربین های بهتر و پیروی از بازار در به کارگیری نمایشگرهای بزرگ پیش رفت و تا به امروز همچنان به معرفی ویژگی های نرم افزاری، سخت افزاری و امنیتی تازه ادامه می دهد.

پس از گذشت یک و نیم دهه از زمان معرفی اولین نسل، آیفون همچنان در صدر اخبار قرار می گیرد و این روزها هم بازار اخبار آیفون 14 داغ است. حالا که آیفون در آستانه 15 سالگی است، نگاهی می اندازیم به تمامی تغییرات این خانواده از اولین نسل تا به امروز:

آیفون (سال 2007)

نسل اول آیفون که اولین بار در سال 2007 معرفی گردید ظاهری شبیه به تصویر بالا داشت و در واقع سنگ بنای گوشی های هوشمند امروزی به شمار می آید. آیفون اولیه چینش کلاسیک آیکن ها، دکمه هوم، حذف صفحه کلید فیزیکی (که در آن موقع استانداردی در بین گوشی های هوشمند بود) و نمایشگر لمسی مولتی تاچ (چند لمسی) را معرفی کرد. این گوشی امکان استفاده از اینترنت روی گوشی را به شکلی کاربردی تر ارائه کرد، اما هنوز کمبودهایی داشت، از جمله پشتیبانی از شبکه 3G و اپ استور.

آیفون 3G (سال 2008)

یک سال پس از معرفی نسل اول آیفون، مدل بعدی معرفی گردید تا کمبودهای موجود را جبران کند. اپ استور که به همراه این نسل معرفی گردید، به توسعه دهنده ها اجازه داد اپلیکیشن های خود را بسازند و با افزایش اپ ها و باز ی های گوناگون، ارزش آیفون را هم افزایش داد.

بعلاوه، این نسل به پشتیبانی از شبکه 3G، قابلیت پوش ایمیل و مسیریابی با GPS مجهز شد.

آیفون 3GS (سال 2009)

آیفون 3GS اولین نسل از آیفون بود که پسوند S را در کنار نام خود داشت. این مدل به جای ارائه ویژگی های بزرگ و پرسروصدا، سعی کرد امکانات موجود را بهبود دهد، سنتی که تقریبا در تمامی مدل های بعدی با پسوند S هم ادامه یافت.

اپل آیفون 3GS را به عنوان محصولی با سرعت 2 برابر نسبت به نسل قبل معرفی کرد و اظهار داشت که پسوند S از کلمه Speed (به معنی سرعت) گرفته شده. اما بر خلاف بهبود سرعت پردازشی، مشخصات ظاهری این مدل با نسل قبلی تفاوت چندانی نداشت: ابعاد مشابه، نمایشگر 3.5 اینچی و رزولوشن 320 × 480. البته این مدل برای اولین بار امکان کپی و پیست کردن را هم به جهانی آیفون آورد.

آیفون 4 (سال 2010)

در سال 2010 آیفون اولین تغییر اساسی را در ظاهر خود تجربه کرد. اپل در فراوری آیفون 4 از استیل ضدزنگ و شیشه بهره گرفت و ظاهری مکعبی با لبه های گرد را به عنوا زبان طراحی تازهش معرفی کرد. این گوشی به عنوان باریک ترین گوشی هوشمند جهان معرفی گردید و اولین محصول اپل بود که از صفحه نمایش رتینا بهره می برد. بعلاوه، آیفون 4 اولین آیفونی بود که از دوربین سلفی بهره مند بود و می توانستید با آن تماس تصویری برقرار کنید. این گوشی با iOS4 عرضه شد که قابلیت مولتی تسکینگ را به جهانی آیفون ها معرفی کرد.

آیفون 4S (سال 2011)

پنجمین نسل از آیفون که از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به نسل قبلی خود داشت، با چند ویژگی انقلابی به میدان آمد. اپل در زمان معرفی آیفون 4S از دستیار صوتی اختصاصی خود با نام Siri رونمایی کرد که ایده ای بسیار بلند پروازانه بود و چندین سال از زمان خود جلوتر بود.

این گوشی به یک دوربین 8 مگاپیکسلی تازه در قاب پشتی مجهز شد و اپل سعی کرد در این نسل با بازطراحی آنتن های دستگاه، مشکل آنتن دهی آیفون 4 را حل نماید. آیفون 4S در 4 اکتبر 2011 معرفی گردید و یک روز پس از آن، استیو جابز، مدیر عامل افسانه ای اپل درگذشت.

آیفون 5 (سال 2012)

دومین تغییر عمده در ظاهر آیفون ها پس از درگذشت استیو جابز رخ داد؛ حالا دیگر اپل می توانست از ترند بازار پیروی کند و ابعاد صفحه نمایش آیفون را افزایش دهد. اما اپل باز هم کوشش کرد محصولی را معرفی کند که بتوان با یک دست به آسانی با آن کار کرد.

آیفون 5 به یک بدنه آلومینیومی مجهز بود که ضمن مقاومت خوبی که داشت، وزن دستگاه را هم کاهش می داد. بعلاوه، این گوشی برای اولین بار درگاه لایتنینگ را به خانواده محصولات اپل معرفی کرد. تا پیش از سال 2012، همه آیفون ها از درگاه قدیمی 30 پین استفاده می کردند.

آیفون 5S (سال 20 13)

اگرچه آیفون 5S از همان طراحی نسل قبل استفاده کرد، اما تغییر بزرگی که تمام توجهات را به این مدل جلب کرد، جایگزین کردن دکمه هوم همیشگی با نسخه ای تازه بود که اسکنر اثر انگشت را هم در خود جای داده بود. امروزه تقریبا تمامی گوشی های بازار به اسکنر اثر انگشت مجهز هستند، اما در زمان معرفی آیفون 5S این ویژگی سروصدای زیادی برپا کرد و به یک مانور تبلیفاتی مناسب برای بازاریابی این محصول تبدیل شد.

اپل در آیفون 5S برای اولین بار از پردازنده 64 بیتی به نام A7 استفاده کرد، اتفاقی که برای اولین بار جهانی گوشی های هوشمند رخ داد. این گوشی با سیستم عامل iOS 7 راهی بازار شد که تغییرات چشمگیری نسبت به نسخه های قبلی داشت و ظاهر زیبا تر و ساده تری را ارائه می کرد.

آیفون 5C (سال 2013)

اپل برای اولین بار در سال 2013 در یک سال دو مدل مختلف از آیفون را رونمایی کرد. علاوه بر آیفون 5S، در این سال کوپرتینویی ها آیفون 5C را هم معرفی کردند که نسخه ای مقرون به صرفه تر با بدنه پلی کربنات و تنوع رنگی بیشتر بود. مشخصات سخت افزاری این گوشی با آیفون 5 (عرضه شده در سال 2012) تفاوتی نداشت و تنها تفاوت در بدنه پلی کربنات طراحی شده به وسیله جانی آیو بود که از آن با عنوان پلاستیک یاد می شد.

این گوشی با قیمت 549 دلاری اش قرار بود بازار گوشی های مقرون به صرفه قیمت اندرویدی را هدف بگیرد، اما قیمت نسبتا بالای آن این نگرانی را به وجود آورد که ممکن است از آن استقبال چندانی نگردد. همین رخ داد و آیفون 5C در مقابل آیفون 5S یک شکست محسوب شد و اپل دیگر به فراوری خانواده C برای آیفون ها ادامه نداد.

آیفون 6 و 6 پلاس (سال 2014)

در سال 2014، اپل پایان به سمت آیفون های بزرگ تر رفت و از دو گوشی با ابعاد 4.7 اینچ و 5.5 اینچ رونمایی کرد که نسخه کوچکتر آیفون 6 و نسخه بزرگ تر آیفون 6 پلاس نام گرفت. هر دو گوشی با طراحی تازهی وارد بازار شدند که شامل بدنه فلزی لبه های گرد و دوربین پشتی بیرون زده از قاب بود.

خانواده آیفون 6 با تمرکز بر دوربین بهبود یافته و سیستم پرداخت موبایلی متکی به NFC وارد بازار شدند. اما ابعاد بزرگ و بدنه باریک آن ها باعث شد تا چندان هم مقاوم نباشند و داستان معروف خم شدن و شکستن آیفون های 6 و 6 پلاس پیش بیاید که رسوایی بزرگی برای اپل بود.

آیفون 6S و 6S پلاس (سال 2015)

پسوند S در کنار نام این نسل به این معنی بود که باز هم با یک ظاهر تکراری روبرو هستیم. اما این بار شیشه محافظ مقاوم تر شده بود و بدنه آلومینیومی نسبت به خم شدن آسیب پذیری کمتری داشت. از جمله تغییرات اندک دیگر استفاده از نمایشگر حساس به فشار بود که از آن با عنوان 3D Touch یاد می شد و به کاربر اجازه می داد با لمس و نگه داشتن نمایشگر، پس از دریافت بازخورد لرزشی از موتور هپتیک، به منوی تازهی دسترسی پیدا کند که شامل گزینه ها و پیش نمایش محتوا بود. این ویژگی اگرچه کاربردی به نظر می رسید، اما به علت مشکلاتی که در یادگیری داشت، چند سال بعد به صورت کامل کنار گذاشته شد.

آیفون SE (سال 2016)

شروع سال 2016 با یک سورپرایز برای هواداران اپل همراه بود: آیفون SE مقرون به صرفه قیمت با ظاهر کاملا تکراری

بسیاری به شوخی می گفتند اپل قصد داشت از ته مانده های انبارهایش خلاص گردد، برای همین آن ها را سرهم کرد و آیفون SE را به بازار فرستاد تا از این طریق هم پولی کسب کند.

اما آیفون SE در اصل یک گوشی با ظاهر قدیمی اما با مشخصات به روز بود. این گوشی 399 دلاری شباهت بسیار زیادی به آیفون 5S داشت که 2 سال و نیم پیش از آن معرفی گردیده بود، اما در بیشتر مشخصات سخت افزاری با مدل های روز آن موقع برابری می کرد. در واقع، این گوشی اولین کوشش پیروز اپل برای معرفی یک آیفون مقرون به صرفه قیمت بود که شکست آیفون 5C را جبران کرد.

آیفون SE با نمایشگر 4 اینچی برای کاربرانی که به استفاده از گوشی های بزرگ یا به اصطلاح آن موقع، فبلت ها، تمایلی نداشتند؛ یک انتخاب بسیار مناسب بود و بعلاوه توانست نظر کاربرانی وفادار اپل را که به ظاهر آیفون ها تازه انتقاد داشتند به خود جلب کند.

آیفون 7 و 7 پلاس (سال 2016)

آیفون 7 و 7 پلاس در واقع نسخه های بهبود یافته پرچم داران سال قبل بودند که با اضافه شدن دوربین های بهتر و مقاومت در برابر آب سعی کردند ظاهر تکراری خود را جبران نمایند. البته مدل پلاس برای اولین بار در خانواده آیفون از 2 دوربین در قاب پشتی بهره می گرفت که ویژگی های مجذوب کنندهی مانند زوم 2 برابری و حالت پرتره را ارائه می کرد که می توانست عمق میدان سوژه ها را تشخیص دهد.

هر دو عضو خانواده آیفون 7 دکمه هوم مکانیکی را کنار گذاشتند و به سراغ نمونه دیجیتالی آن رفتند. اما شوک مهم این خانواده به بازار گوشی های هوشمند که به یک ترند تبدیل شد، حذف جک 3.5 میلی متری هدفون بود. اپل در مقابل انبوه انتقادها به این حرکت، آن را شجاعت توصیف کرد، اما بسیاری از آن به عنوان غرور و یک دندگی یاد می کردند. اما علت اصلی این بود که اپل کوشش می کرد بازار را برای معرفی ایرپادهایش آماده کند.

آیفون 8 و 8 پلاس (سال 2017)

نسل بعدی با وجود ظاهر تکراری که تقریبا از زمان آیفون 6 معرفی گردیده بود و برای چهارمین بار مورد استفاده قرار می گرفت، با نام تازهی به بازار معرفی گردید و پسوند S را از خانواده آیفون های اپل حذف کرد.

آیفون 8 و 8 پلاس که در دهمین سالگرد تولد آیفون معرفی گردیدند، چیزی برای شگفت زده کردن ما نداشتند. هر دو گوشی نسخه های بهبود یافته نسل قبل بودند که تفاوت شان با خانواده آیفون 7 تنها به پردازنده های تازهتر و دوربین بهبود یافته خلاصه می شد. البته اپل این بار پوشش شیشه ای را هم که از زمان معرفی آیفون 6 حذف شده بود، به خانواده آیفون 8 برگرداند. بعلاوه، آیفون 8 و 8 پلاس اولین گوشی های این برند بودند که از شارژ بی سیم پشتیبانی می کردند که این امکان به لطف قاب پشتی شیشه ای فراهم شد. شاید اگر اپل در این سال فقط از همین دو گوشی رونمایی می کرد، می توانست با مانور روی ویژگی های تازه آن ها را به برنده های بازار تبدیل کند، اما فروش استقبال از آیفون 8 و 8 پلاس زیر سایه نسخه ویژه دهمین سال تولد برند آیفون نهاده شد.

آیفون X (سال 2017)

آیفون 10 که اپل در معرفی آن ازعدد رومی X (10) بهره گرفت، هنوز هم به وسیله بسیاری به اشتباه با نام آیفون ایکس شناخته می گردد. این نسخه که به طور ویژه برای جلب توجه به مناسبت دهمین سالگرد معرفی آیفون فراوری شده بود، انقلاب دیگری در جهانی گوشی های هوشمند برپا کرد.

اپل این بار با حذف کلید هوم، ترند بازار را پذیرفت و یک آیفون تقریبا تمام صفحه و بدون حاشیه معرفی کرد که از نمایشگر با کیفیت OLED بهره می برد. بعلاوه، به جای استفاده از اسکنر اثر انگشت، آیفون X به سیستم تشخیص چهره سه بعدی اختصاصی اپل به نام Face ID بهره می گرفت که علاوه بر تشخیص چهره و احراز هویت کاربر، برای ساخت ایموجی های متحرک یا Animoji هم کاربرد داشت.

انیموجی ها در واقع همان ایموجی های متحرکی هستند که یا حرکات سر و صورت کاربر حرکت می نمایند و می توان از آن ها در چت های خود با دیگران استفاده کرد. با توجه به حذف حاشیه های نمایشگر، کوپرتینویی ها مجبور شدند برای قرار دادن سنسورهای مرتبط با Face ID و دوربین سلفی در بالای نمایشگر یک بریدگی (ناچ) ایجاد نمایند که همچنان در آیفون های امروزی هم دیده می گردد.

اما تمامی این تحولات مجذوب کننده فقط برای جلب رضایت کاربران و جشن گرفتن 10 سالگی تولد آیفون نبود. آیفون X اولین گوشی هوشمند جریان اصلی بازار بود که با برچسب قیمتی 999 دلاری وارد بازار شد و راه را برای ورود سایر برندها هم هموار کرد و در نتیجه آن، اکنون وجود پرچم داران 1000 دلاری و بیشتر در بازار به امر عادی تبدیل شده است.

آیفون XS و XS MAX (سال 2018)

آیفون XS (10S) از طراحی مشابه آیفون X استفاده می کرد که تغییرات بسیار کمی داشتند که البته با بازگشت پسوند S به نام آن قابل پیش بینی بود. اما اپل در این سال از نسخه بزرگ تر این مدل با نام آیفون XS MAX هم رونمایی کرد که یک آیفون 6.5 اینچی بود. اپل که سال ها پیش و در دوران استیو جابز گوشی های بزرگ مانند گلکسی نوت های سامسونگ را به سخره می گرفت و معتقد بود کاربران از آن ها استقبال نمی نمایند، بالاخره پس از سال ها دست به عصا راه رفتن، دل به دریا زد و از یک گوشی غول پیکر رونمایی کرد. حالا دیگر گوشی هایی با ابعاد بالاتر از 6 اینچ به ترند اصلی بازار بودند و کاربران تمایل زیادی به آن ها نشان می دادند. در واقع می توان آیفون XS MAX را نیای نسخه های پرو مکس فعلی به شمار آورد.

آیفون XR (سال 2018)

با توجه به این که آیفون X در کنار آیفون 8 معرفی گردیده بود، برخی انتظار داشتند آیفون XS هم همراهی به نام آیفون 9 داشته باشد. اما اپل به جای این مدل، از آیفون XR رونمایی کرد که به یکی از محبوب ترین نسخه های آیفون تبدیل شد. این گوشی که مشخصاتی پایین تر از پرچم داران سری XS داشت، از بدنه آلومینیومی با کیفیت مشابه XS استفاده می کرد که البته رنگ های متنوع تری داشتند. بعلاوه، نمایشگر این نسخه هم مانند آیفون X و XS بی حاشیه و مجهز به ناچ بود، اما به جای نمایشگرهای با کیفیت OLED با یک صفحه نمایش LCD روبرو بودیم که با توجه به قیمت پایین تر دستگاه منطقی به نظر می رسد.

البته در آیفون XR از دوربین تله فوتو و 3D Touch هم خبری نبود، اما Face ID، پردازنده به روز و عمر باتری طولانی از ویژگی های مجذوب کننده این آیفون 749 دلاری بودند.

آیفون 11 (سال 2019)

اپل آیفون 11 را با همان طراحی آیفون XR فراوری کرد، اما این بار آیفون مقرون به صرفه قیمت علاوه بر ظاهر قابل قبول و تنوع رنگی قاب پشتی، نسبت به آیفون XR از دو مزیت مهم برخوردار بود: دوربین فوق عریض که به شما اجازه می داد بخش بیشتری از محیط را در عکس های خود جای دهید و قیمت 699 دلاری که نسبت به XR مقرون به صرفه تر بود. البته همچنان حافظه داخلی 64 گیگابایتی برای نسخه پایه مورد انتقاد بود.

آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس (سال 2019)

در سال 2019 پسوند پرو به نام آیفون های پرچم دار اضافه شد تا رجحان آن ها را نسبت به سایر مدل ها نشان دهد. اپل در این سال علاوه بر آیفون 11 از آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس رونمایی کرد که جانشین های XS و XS MAX بودند.

آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس به 3 دوربین (دوربین سوم فوق عریض)، شارژ سریع 18 واتی و کابل USB-C به لایتنینگ در جعبه خود مجهز بودند. قاب پشتی این دو مدل با شیشه مقاوم پوشیده شده بود که مات بود و رنگ مجذوب کننده سبز نیمه شب به همراه این سری معرفی گردید.

آیفون SE (سال 2020)

اگر شما هم نسل دوم آیفون SE را با آیفون 8 اشتباه بگیرید، اصلا جای تعجب ندارد. این دو مدل از لحاظ ظاهر و مقدار کاملا مشابه یکدیگرند، اما آیفون SE 2020 به سخت افزار به روزتری مجهز بود که عملکرد بهتری را برایش به ارمغان آورد. بعلاوه، دوربین بهبود یافته آن از حالت پرتره پشتیبانی می کرد.

نسل اول آیفون SE ابعاد بسیار کوچکی نسبت به گوشی های امروزی داشت، اما آیفون SE 2020 با نمایشگر 4.7 اینچی خود به ترند بازار نزدیک تر بود. این مدل هم با قیمت 399 دلار به بازار عرضه شد.

آیفون 12 و 12 مینی (سال 2020)

در سال 2020، آیفون 12 با تغییرات اساسی در همه بخش ها وارد میدان شد. کمپانی آمریکایی در این سال از 4 نسخه مختلف از آیفون 12 رونمایی کرد که ابعاد و ویژگی های مختلفی داشتند. مهم ترین و شاید محبوب ترین تغییر خانواده آیفون 12 این بود که به جای لبه های گرد، به استفاده از لبه های صاف فلزی با قاب پشتی شیشه ای بازگشته بود که از زمان آیفون 4 در سال 2010 کنار گذاشته شد.

آیفون 12 استاندارد مانند آیفون 11 دو دوربین عریض و فوق عریض داشت، اما به جای نمایشگر LCD به نمایشگر OLED مجهز شد. بعلاوه، اپل نسخه کوچک تری را هم برای هواداران گوشی های کامپکت معرفی کرد که 12 مینی نام گرفت.

خانواده آیفون 12 اولین نسل از آیفون بود که به پشتیبانی از شبکه 5G مجهز شد. بعلاوه، این نسل به ویژگی مگ سیف (MagSafe) مجهز شد که امکان شارژ بی سیم سریع تر نسبت به شارژرهای بی سیم استاندارد را فراهم می نماید و به شما اجازه می دهد تا به صورت مغناطیسی لوازم جانبی مختلفی را به آیفون خود متصل کنید.

آیفون 12 پرو و 12 پرو مکس

آیفون 12 پرو ویژگی های اضافه تری نسبت به آیفون 12 ارائه کرد تا خود را به عنوان پرچم دار اصلی اپل معرفی کند. فریم استیل، قاب پشتی شیشه ای مات، دوربین سه گانه با لنز تله فوتو و پشتیبانی از 5G از مهم ترین ویژگی های این مدل بودند. بعلاوه، آیفون 12 پرو به اسکنر LiDAR مجهز شد که امکان نقشه برداری سه بعدی از محیط را برای دوربین در حالت پرتره فراهم می نماید و به اپلیکیشن های مختلف اجازه می دهد از این ویژگی برای خلق یک محیط سه بعدی واقعی استفاده نمایند.

به علاوه، دوربین آیفون 12 پرو می توانست عکس های ProRes (با کیفیت) با فرمت RAW بگیرد. در کنار این مدل، اپل نسخه بزرگ تری را به نام آیفون 12 پرو مکس رونمایی کرد که تنها تفاوت آن برخورداری از نمایشگر بزرگ 6.7 اینچی بود.

آیفون 13 و 13 مینی (سال 2021)

آیفون 13 واقعا شایستگی این را دارد که آن را 12S بنامیم. این خانواده که شباهت بی شماری به سری آیفون 12 دارد، تنها با تغییر چینش دوربین های بهبود یافته، عمر باتری بهتر و حافظه داخلی بیشتر سعی کرد خود را از نسل قبل متفاوت کند.

اپل در هر دو مدل آیفون 13 مینی و آیفون 13، عمر باتری را به طرز چشمگیری نسبت به نسل قبل افزایش داد و پایان به جای نسخه پایه 64 گیگابایتی، ظرفیت نسخه پایه را 128 گیگابایت ارتقا داد.

آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس (سال 2021)

در نگاه اول، آیفون 13 پرو و بردار بزرگ ترش بسیار به مدل های پرو آیفون 12 شباهت دارند، اما اگر آن ها را کنار هم بگذارید متوجه لنزهای بزرگ تر نسل تازه خواهید شد که از بهبود دوربین خبر می دهند. دوربین پرچم داران 2021 اپل به زوم 3 برابری اپتیکال، پشتیبانی از عکاسی ماکرو و عملکرد بهتر دوربین های عریض و فوق عریض در محیط های کم نور مجهز شدند.

اما غول آمریکایی از بخش ویدیو هم غافل نماند و تحولی اساسی در این بخش ایجاد کرد. آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس به امکان ثبت ویدیوهای ProRes و حالت Cinematic مجهز هستند که امکان ثبت عمق میدان بین دو سوژه در حین فیلم برداری را فراهم می نماید. این قابلیت به حدی برای مانور تبلیغاتی اپل مهم بود که در مراسم رونمایی از سری آیفون 13 از ویدیوی ساخته شده به وسیله کاترین بیگلو، کارگردان مشهور هالیوود و برنده اسکار، استفاده کرد.

بعلاوه، اپل پایان نمایشگرهای با نرخ رفرش بالا را که به استانداردی در بین گوشی های اندرویدی پرچم دار و حتی میان رده تبدیل شده بودند به آیفون ها افزود، اما اعطای نام اختصاصی ProMotion به این نوع نمایشگرها یعنی باز هم اپل برترین و کامل ترین نسخه موجود از این فناوری را در اختیار کاربران قرار داده است.

آیفون SE 2022

سومین نسل از آیفون SE تقریبا یک کپی تمام عیار از نسخه 2020 آن است، اما به آخرین نسل از پردازنده های اپل و پشتیبانی از شبکه 5G مجهز شده است. البته این به روز رسانی ها باعث شدند تا قیمت این نسل از 399 دلار به 429 دلار افزایش یابد. علاوه بر ظاهر تکراری این نسل و دوربین اصلی تک لنز آن، حافظه داخلی نسخه پایه هم همان 64 گیگابایت است که با انتقاد کاربران همراه شد.

آیفون بعدی چگونه خواهد بود؟

اپل در روز چهارشنبه 16 شهریور از نسل بعدی پرچم داران خود که با نام آیفون 14 شناخته می شوند معرفی خواهد نمود که طبق شایعات قرار است در نسخه های آیفون 14، 14 مکس، 14 پرو و 14 پرو مکس رونمایی شوند. شما می توانید پوشش زنده خبرنگاران مگ از مراسم رونمایی آیفون 14 را از این لینک مشاهده کنید.

بعلاوه، گفته می گردد مدل های غیر پرو آیفون 14 قرار است از چیپ A15 Bionic که چیپ پرچم دار سال گذشته اپل بود استفاده نمایند و تنها مدل های پرو به چیپ A16 Bionic مجهز خواهند شد. از جمله تغییرات دیگر این نسل، کوچک تر شدن ناچ یا جایگزینی آن با حفره های کوچکی برای دوربین سلفی و سیستم Face ID خواهد بود. اگر هوادار نسخه های مینی دو نسل گذشته آیفون بودید، متاسفانه باید بدانید که در آیفون 14 خبری از نسخه مینی نخواهد بود.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 11968

به "در آستانه 15 سالگی آیفون؛ مروری بر تمام گوشی های اپل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در آستانه 15 سالگی آیفون؛ مروری بر تمام گوشی های اپل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید