برای ایجاد و پرورش خلاقیت و نوآوری چه کاری انجام دهیم؟

به گزارش هیو بلاگ، این مطلب شامل یک سری پیشنهادها و توصیه هایی است که با لحاظ کردن آن در سازمان تان و انجامش می توانید امیدوار باشید، ایده ها و باورهای خلاق و نو در مجموعه شما به وجود آمده و یا بارور شود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

برای ایجاد و پرورش خلاقیت و نوآوری چه کاری انجام دهیم؟

رفتن به سوی رسانه ها و منابع اطلاعاتی معتبر

همیشه در جست وجوی اطلاعاتی راجع به اندیشمندان و ایده پردازان صاحب نام و مشهور در زمینه کاری تان رفته و آثار تازه، نوآورانه و جسورانه آنها را مطالعه کنید چرا که آنها منابع ارزشمند و موثق حاوی اطلاعات مورد نیاز شما هستند. امروزه بسیاری از متفکران و مشاهیر دنیای مدیریت دارای وبلاگ های غنی و به روزی هستند که در کنار مجلات و نشریات آنلاین دیگر، ناب ترین و بهترین ایده های نو و مبتکرانه را در اختیارتان می گذارند.

دادن ایده به شما

شاید اینکه از دیگران بخواهید به شما ایده بدهند یک توصیه خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر بیاید اما تاثیر این کار شگفت انگیز است. متاسفانه بسیاری از مدیران نه در پی ایده های نو می فرایند و نه آن را تشویق می کنند. پس بهتر است در هر فرصتی از اعضای تیم تان خواسته به شما ایده بدهند چه در دیدارهای رو در رو و چه در جلسات کاری یا حتی از طریق ایمیل. به اطمینان برسید که اگر برای اعضای تیم به اثبات برسد که شما به طور جدی در پی ایده های نو و ناب هستید آنها ایده های بسیاری را در اختیارتان می گذارند.

برگزاری کلاس ایده پردازی

ایده های بزرگ غالبا در پی تجربیات تازه به سراغ افراد می آیند. پس ترتیبی داده تا در فواصل زمانی کوتاه، کلاس هایی با حضور اساتید و صاحب نظران حوزه خلاقیت و نوآوری آن هم در محیط خارج از شرکت یا سازمان، مثلا در طبیعت و فضای باز برگزار شود. چنین کلاس ها یا به عبارت روشن تر، اردوهایی می تواند مانند کاتالیزوری برای تراوش و برانگیختن ایده های تازه در فکر شرکت کنندگان بوده و به دستاوردهای درخشانی بیانجامد.

ترتیب جلسات هم اندیشی و ایده پردازی

یکی از راه هایی که تضمین کننده شکل گیری و آفرینش ایده های نو و بدیع در هر گروهی است، جمع کردن اعضای گروه دور هم و نظرخواهی از آنهاست. قبل از برگزاری چنین جلساتی باید موضوعات و پرسش هایی را در اختیار مدعوین در جلسه گذاشت تا شرکت کنندگان در جلسه با فکری آماده حضور یابند.

مطرح کردن سوالات درستی

بهترین نوع سوال برای آفریدن ایده های نو، سوالات تشریحی و چالش برانگیز است. تلاش داشته از مطرح کردن سوالاتی که در آنها پیشنهاد خاصی است پرهیز کنید چرا که این نوع سوالات بیشتر یک نوع نظرسنجی هستند تا سوال. مثلا می توانید بپرسید: با توجه به اهدافی که ما برای آینده طراحی کرده ایم شما چه ایده های عملی و تازهی برای بهبود سیستم ها و فرآیندهای کاری مان دارید؟ با طرح این نوع سوالات می توانید هم پرسش شوندگان را به تفکر وادار کرده و هم از پاسخ های متنوع و جالب آنها بهره مند شد.

خلق محیطی با تشویق ایده آفرینی

هنگامی که مدیران ایده های نو را با آغوش باز قبول کرده و به استقبال تفکرات غیرمرسوم و جسورانه می فرایند در واقع برای آفرینش ایده های نو بسترسازی خواهند کرد. حال آنکه اگر برخورد سردی با ایده های نو داشته باشند در واقع این پیام را به کارکنان می دهند که در این سازمان ایده های نو جایگاهی نخواهند داشت. بنابراین واکنش هایی کنترل شده و حاوی پیام های مثبت نسبت به هر ایده تازهی، حتی اگر احمقانه و غیرعملی هم به نظر آید، نشان دهید چرا که شاید در آینده همان کسی که امروز یک ایده احمقانه را به شما پیشنهاد داده بهترین ایده ها را در اختیارتان بگذارد.

نگاه کردن به موقعیت کنونی تان از دریچه های متفاوت و متنوع

ایده های نو معمولا از دریچه ها و دیدگاه های متفاوتی می تراود. پس برای اینکه ایده های متفاوتی را در مورد موضوعی بیابید، بکوشید به قضایا از دریچه متفاوتی نسبت به قبل نگاه کرده و به اصطلاح جور دیگر ببینید و از تک بعدی نگریستن به مسائل بپرهیزید.

رصد بهترین ها

اگر در پی ایده های نو در زمینه ای خاص هستید، این تلاش را انجام دهید به طور دائم به سراغ شرکت ها و موسساتی رفته که در آن زمینه خاص جزو بهترین ها و در رده اول هستند. در این بین هم به رقبا و شرکت های همکارتان توجه کرده و هم به شرکت هایی در خارج از صنف و صنعت تان. شناخت همه جانبه رقبا و آگاهی از شرایط صنعت و حوزه کاری تان می تواند تصویر واضح تری از خود و دیگران در اختیارتان می گذارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 10514

به "برای ایجاد و پرورش خلاقیت و نوآوری چه کاری انجام دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای ایجاد و پرورش خلاقیت و نوآوری چه کاری انجام دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید