نگرانی رئیس سابق MI6 از عواقب خروج از افغانستان

به گزارش هیو بلاگ، رئیس سابق سازمان جاسوسی خارجی انگلیس درخصوص خروج سهل انگارانه آمریکا و متحدانش از افغانستان بدون پایش تحولات این کشور هشدار داد.

نگرانی رئیس سابق MI6 از عواقب خروج از افغانستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، الکس یانگر رئیس سابق سرویس جاسوسی خارجی انگلیس درخصوص خروج سهل انگارانه آمریکا و ناتو از افغانستان هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، یانگر روز دوشنبه گفت، سهل انگاری درباره وضعیتی که افغانستان با آن روبرو است تهدیدات بیشتری را به سواحل کشور ما و متحدانمان خواهد کشاند.

رئیس سابق MI6 در این باره گفت: واقعیت این است که گروه هایی در آنجا هستند. ما در متوقف کردن داعش و القاعده پیروز بودیم. آن ها مغلوب شده اند، اما اشتباه است که مدعی شویم آن ها از بین رفته اند. آن ها این ظرفیت را دارند که بازتولید شوند.

یانگر در ادامه گفت، احتمال مصالحه میان گروه طالبان و دولتی که با یاری آمریکا و ناتو مستقر شده را رد نمی نماید، اما محتمل ترین سناریو یک جنگ داخلی طولانی میان دو طرف است که پیروزی نخواهد داشت.

رئیس سابق جاسوسان خارجی انگلیس هشدار داد، خروج از افغانستان و عدم پایش تحولات در این کشور اشتباهی عظیم است.

او بدون اشاره به نقش آمریکا در شکل گیری گروه های تروریستی در افغانستان مدعی شد خروج نیرو های شوروی از این کشور در سال 1989 بدون انجام نظارت کافی، در نهایت به حملات یازده سپتامبر منجر شد.

امروز (دوشنبه) روزنامه انگلیسی تلگراف به نقل از یک سرباز ناشناس سابق سرویس هوایی ویژه این کشور گزارش داده تعداد کمی از این نیرو ها (SAS) که یک واحد نیرو های ویژه ارتش انگلیس هستند، بعد از خروج نیرو های غربی از افغانستان، در این کشور می مانند.

تلگراف بعلاوه به نقل از یک منبع نظامی ناشناس ارشد گزارش داده بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس قرار است در این خصوص در جلسه شورای امنیت ملی انگلیس که امشب برگزار می گردد، رسماً تصمیم گیری کند.

ایالات متحده و دیگر کشور های عضو ناتو در سال 2001 در پاسخ به حملات 11 سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن موقع، حضور نظامی و اشغالگری آن ها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه 2020 آمریکا و طالبان و امضای توافقنامه صلح بین دو طرف، فرایند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان آغاز شد.

اواسط ماه آوریل، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و ناتو اعلام کردند که تا 11 سپتامبر 2021 (20 شهریور ماه) حدود 10 هزار نظامی نیرو های ائتلاف را از افغانستان خارج می نمایند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نگردد، به شبکه سی اِن اِن گفته که پنتاگون درصدد است 650 نظامی آمریکایی را برای محافظ از سفارتخانه آمریکا و فرودگاه کابل، در افغانستان حفظ کند.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان روبرو شده است، به طوری که اخیراً ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: طالبان از فرایند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 8669

به "نگرانی رئیس سابق MI6 از عواقب خروج از افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی رئیس سابق MI6 از عواقب خروج از افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید