اردوغان خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره در ترکیه

به گزارش هیو بلاگ، رئیس جمهور ترکیه گفت که تلاش ها برای رسیدن به اهداف افق 2023 این کشور ادامه خواهد یافت.

اردوغان خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره در ترکیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان که در بیست و نهمین نشست مشورتی حزب حاکم عدالت و توسعه حضور یافته بود، به نمایندگان این حزب گفت: هدف ما این است که در افق جدید تا پیش از سال 2023، نرخ تورم را به پنج درصد یا کمتر و نرخ بیکاری را نیز به زیر 10 درصد کاهش دهیم. وی هم چنین افزود که دولت می خواهد رشد مالی را در سال های پیش رو به پنج درصد و بالاتر از آن برساند.

اردوغان هم چنین با تمجید از اقدام بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره گفت: با مداخله به موقع بانک مرکزی، نرخ بهره به سطح معقولی کاهش پیدا کرده است اما معتقدم که آن ها نرخ بهره را بیش تر کاهش خواهند داد چرا که هنوز فضای کافی برای این کار وجود دارد.

اردوغان هم چنین گفت که ترکیه در استفاده بهینه از منابع و مدیریت کارآمد بودجه خود مصمم است. به گفته رئیس جمهور ترکیه، این کشور می خواهد نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی خود را به 2.6 درصد کاهش دهد.

رجب طیب اردوغان که همانند همتای آمریکایی اش به اتخاذ رویکر انتقادی از نرخ بهره بالا مشهور است، پیش تر گفته بود: من نسبت به نرخ بهره آلرژی دارم. من کاملا مخالف نرخ بهره بالا هستم. اردوغان نرخ بهره بالا را مادر شیاطین خوانده بود.

به دنبال برکناری رئیس قبلی بانک مرکزی ترکیه و روی کارآمدن تیم جدید، چرخه کاهش نرخ بهره در ترکیه آغاز شده است تا جایی که بانک مرکزی نخستین بار در ماه ژوئیه نرخ بهره را به 19.75 درصد کاهش داد و سپس ماه سپتامبر یک بار دیگر نرخ بهره را با 3.25 درصد کاهش به 16.5 درصد رساند. انتظار می رود که این روند کماکان ادامه داشته باشد.

طبق برنامه جدید مالی ترکیه که هفته پیش توسط برات البایراک، وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه از آن رونمایی شد، متغیرهای کلان مالی ترکیه نظیر: تورم، نرخ بیکاری، کسری بودجه، حساب جاری، ثبات مالی و رشد مالی دچار تحولات زیادی خواهند شد. پیش تر وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه گفته بود برای سال 2022، دستیابی به تورم 4.9 درصدی، نرخ بیکاری 9.8 درصدی و رشد 5 درصدی هدف گذاری شده است. نرخ تورم ترکیه که در سال گذشته به بالای 25 درصد نیز رسید، در ماه سپتامبر و پس از سه سال برای نخستین بار تک رقمی شد و به 9.26 درصد رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 280

به "اردوغان خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید