آش برگ کلم، غذای سنتی و خوشمزه گیلانی!

به گزارش هیو بلاگ، آش برگ کلم یکی از انواع آش های خوشمزه، لذیذ و اصیل گیلانی است که خیلی راحت درست می گردد، این آش مقوی را می توانید به عنوان یک غذای ساده یا یک پیش غذای مناسب برای پذیرایی سرو کنید، آش برگ کلم در همه جا هواداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه آش برگ کلم در ادامه با ما همراه باشید.

آش برگ کلم، غذای سنتی و خوشمزه گیلانی!

مواد لازم

سینه مرغ که راحت تر ریش گرددنصف، 1 عدد

کلم برگ درشت خرد شده نصف کلم

برنج یا برنج نیم دانه 2 قاشق غذا خوری سر پر یا 3 قاشق غذا خوری برنج نیم دانه

عدس خیس خورده150 گرم

سبزی آش1 کاسه ماست خوری

پیاز درشت خلال شده1 عدد

نعناع یا خالواش2 قاشق غذا خوری

کشک برای داخل آش2 قاشق غذا خوری

کشک برای تزئین آش3 قاشق غذا خوری

نعنا داغ برای تزئین آش به میزان لازم

مغز گردو خرد شده برای تزئین به میزان لازم

طرز تهیه آش برگ کلم

مرحله 1: خیس کردن برنج و عدس ها

ابتدا برنج را داخل یک ظرف بریزید و میزانی آب روی آن بگیرید و اجازه دهید به مدت چند ساعت خیس بخورد، میزانی عدس هم داخل یک ظرف دیگر بریزید و به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید تا مدت چند ساعت خیس بخورند و نفخ آن ها گرفته گردد.

مرحله 2: تفت دادن تکه های مرغ

سپس داخل یک قابلمه میزانی روغن بریزید، روی حرارت میانه قرار دهید تا روغن داغ گردد بعد تکه های مرغ را که به دلخواه خودتان می توانید از ران یا سینه مرغ بهره ببرید، داخل قابلمه قرار دهید و با روغن کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهند.

مرحله 3: اضافه کردن زردچوبه، پیاز و عدس

بعد میزانی زردچوبه به مرغ ها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا رنگ زردچوبه باز گردد سپس پیازها را پوست بگیرید، بشورید، در میزان های درشت و خلالی خرد کنید روی مرغ ها بریزید، سپس عدس ها که خوب خیس خورده اند به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

مرحله 4: اضافه کردن برنج

سپس برنج های خیس خورده را هم روی مواد بریزید، بعد میزانی آب روی مواد داخل قابلمه بریزید، در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا همه مواد با هم بپزند و خوب جا بیفتند، بعد از پخت مواد در قابلمه را بردارید و تکه های مرغ را بیرون بیاورید.

مرحله 5: له کردن مواد آش و اضافه کردن سبزی به مواد

بعد مواد داخل قابلمه را با گوشتکوب کاملا له کنید سپس مرغ ها را ریش ریش کنید، دوباره داخل قابلمه بریزید، بعد میزانی سبزی آش که از قبل آماده نموده اید را ریز خورد کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله 6: اضافه کردن کلم برگ

سپس در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا همه مواد با هم دوباره خوب بپزند و جا بیفتند، در این فاصله میزانی کلم برگ را در میزان های درشت و نواری خرد کنید، بعد تمیز بشورید و به آش در حال پخت اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم پخته شوند.

مرحله 7: اصافه کردن ادویه ها

بعد در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا کلم برگ ها با بقیه مواد بپزند و بافت آن ها نرم گردد، سپس میزانی نمک و فلفل سیاه هم به مواد داخل آش اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، به طوری که عطر ادویه ها به خورد مواد داخل آش برود.

مرحله 8: اصافه کردن کشک به آش در حال پخت

سپس میزانی کشک به آش اضافه کنید تا با گرمای آش کاملا در آن حل گردد و به خورد آش برود، بعد در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا چند دقیقه دیگر همه مواد با هم بپزند و جا بیفتند در این فاصله برای درست کردن نعناع داغ در یک تابه میزانی روغن بریزید.

مرحله 9: درست کردن نعناع داغ و اضافه کردن به آش

بعد تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ گردد، سپس میزانی نعناع خشک را داخل تابه بریزید، کمی تفت دهید تا نعناع داغ آماده گردد، بعد تابه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید، سپس میزانی از نعناع داغ را به آش اضافه کنید.

مرحله 10: برداشتن آش از روی حرارت و ریختن در ظرف

نعناع داغ را در آش هم بزنید تا کاملا در آن مخلوط گردد، وقتی همه مواد آش خوب پختند، قابلمه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید، سپس آش برگ کلم را داخل یک ظرف در میزان بزرگ تر بریزید یا آش را داخل چند ظرف تک نفره مناسب بریزید.

مرحله 11: تزئین کردن و سرو آش برگ کلم

سپس روی آش برگ کلم را با کشک و نعناع داغ تزئین کنید، برای تزئین روی آش می توانید از مغز گردو خرد شده هم بهره ببرید، بعد آش برگ کلم را به عنوان یک پیش غذای خوش طعم و مقوی برای پذیرایی همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 آذر 1402 بروزرسانی: 19 آذر 1402 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 14266

به "آش برگ کلم، غذای سنتی و خوشمزه گیلانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آش برگ کلم، غذای سنتی و خوشمزه گیلانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید